Wat is de herkomst van het kinderliedje 'Biebelebontse berg?'

Waar gaat dit liedje over? Of is de herkomst niet (helemaal) bekend? De tekst luidt:

Hier is de sleutel van de Bibelebontse berg.
Op de Bibelebontse berg staat een Bibelebonts huis;
in dat Bibelebontse huis wonen Bibelebontse mensen;
en die Bibelebontse mensen hebben Bibelebontse kinderen;
en die Bibelebontse kinderen eten Bibelebontse pap,
met de Bibelebontse lepel uit een Bibelebontse nap.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
18.4K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De twee voorbeelden die Amadea en SimonV geven ken ik niet. Ik ken alleen Pinkeltje en de Bibelebonse pap. Daar zit zo ongeveer het zelfde geduchtje in. Alleen is bibelebontse anders gespeld.

Antwoorden (3)

De Nederlandse stripreeks Olle Kapoen, die werd getekend door Phiny Dick en verscheen van 2 november 1946 tot 30 oktober 1954 in het Algemeen Handelsblad. De zesde aflevering van de reeks die daarna als eerste boekdeel werd uitgegeven heet "Olle Kapoen en de sleutel van de Bibelebontse Berg". Zie https://assets.catawiki.nl/assets/2011/2/22/0/8/a/08ae9380-2099-012e-92da-0050569439b1.jpg
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, dat is wel interessant. Ik wist namelijk niet eens dat er een strip heeft bestaan die 'Olle Kapoen' heette. Maar ja, dat was dus ook al heel ver voor mijn tijd, de jaren '40 en '50!
De tekst is geschreven door Simon Abrahamsz (1887-1924).

Een interpretatie:
In consistentie wordt de Bibelebontse berg alleen geëvenaard door de hemel of misschien het voorgeborchte, want het gaat om een kinderhemel. De kinderen zijn allen hetzelfde, doen hetzelfde met dezelfde dingen en zonder twijfel met hetzelfde resultaat: een lang en gelukkig leven. Alleen de traditionele hemelse rijst is pap geworden. De oude opvoeders, die uniformiteit als het hoogste ideaal zagen - niet zo dwaas in een christelijke cultuur, waarin ieder volmaakt moest worden als zijn hemelse vader - moeten de Bibelebontse berg wel als de realisatie van hun dromen hebben gezien. En op de berg lazen alle kinderen natuurlijk ook nog dezelfde goede boeken, niet minder voedzaam en gezondmakend als de pap. Of is het ‘dan de pap’. De opvoeders zouden het antwoord geweten hebben, want hun taal vereiste een zeef hecht regelstelsel, gezien de beoogde uniformiteit.
SimonV
6 jaar geleden
Bibelebontsen zijn dieren wie wonen in de Bijbel.