Waarom worden veel nummers (liedjes) steeds zachter op het eind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Het beste antwoord

dat noemen ze een fade out, sommigen artiesten vinden dat blijkbaar mooi. maar vaak word het ook niet toegepast en eindigt het nummer gewoon met een slotakkoord op normaal volume

fade out

http://www.youtube.com/watch?v=JgiGrXpOhYg

6:08

krachtig slot akkoord

http://www.youtube.com/watch?v=o-0lAhnoDlU

4:35
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt door de opbouw!
Bijna elk lied begint rustig en werkt naar een hoogtepunt en bouwen het daarna weer af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je wennen aan de stilte die er heerst na het nummer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met mn voorganger : maar eentje hoort er nog bij vind ik : je hebt ook muziek die nog een slot akoord hebben en ook geen fade out :

dat zijn namelijk nummers die heel zachtjes beginnen en dan heel zachtjes blijven doorgaan bijv drie minuten lang

voorbeeld google : veel nummers van brian eno
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alsof de componist niet weet hoe er een eind aan het nummer gemaakt moet worden. De muziek wordt dan langzamerhand weggedraaid. Dit is ontstaan in de jaren 50. Te veel nummers eindigen met een fade out.
Vroeger hadden de muzieknummers een staand slot zoals dat dan heet. Zelf verzamel ik veel muziek van voor 1940 en geen enkel nummer heeft een fade out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedeeltelijk mee eens. Ik twijfel alleen aan het feit dat de componist verantwoordelijk is voor de fade out. Wellicht speelt hier de producer een grotere rol. De reden dat de vooroorlogse muziek altijd een staand slot heeft komt waarschijnlijk doordat er toen nog geen apparatuur zoals mixers bestonden waarmee makkelijk een fade out gemaakt kan worden. Dus was een staand eind gewoon simpeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke reactie! Persoonlijk hoor ik liever een staand slot. Je hebt dan aan het eind van een nummer het gevoel van "dat was het". Veel mooier dan een fade out.
Om aan te geven dat het liedje op gaat houden. Dat klink mooier dan dat je opeens boem ophoud. Probeer maar eens midden in een liedje het af te zetten, dit klinkt niet echt mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze waarschijnlijkerwijs geen goed einde weten, of dat einde willen gebruiken voor een ander nummer