ik kan al gitaar spelen, kan ik nu makkelijker piano leren spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Antwoorden (8)

Nee,dat zal niet piano spelen is een heel andere techniek dan gitaar spelen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De techniek is anders, maar veel dingen zijn ook hetzelfde. Toonladders en akkoorden bijvoorbeeld.
Op zich wel, zeker als je goed noten kunt lezen.
De piano wordt als een soort basis instrument gezien. Als je piano kunt spelen, dan leer je sneller een ander instrument bespelen. Gitaar is veel moeilijker, dus andersom moet goed lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij wel. Ik zou het zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, heel veel makkelijker zal het niet zijn. Het ligt een beetje aan je niveau van gitaar spelen en de theoretische kennis die je er bij geleerd hebt. Speel je op je gitaar gewoon een akkoord omdat je de greep zo geleerd hebt, of weet je ook uit welke noten dit akkoord opgebouwd is? Als dat laatste het geval is, dan scheelt dat voor het aanleren van akkoorden op de piano. Verder scheelt het als je van het gitaarspelen hebt geleerd hoe muziek is opgebouwd en dat je al een ritme gevoel hebt ontwikkelt (dat neem ik tenminse aan, haha). Maar tussen piano en gitaar zijn ook veel verschillen. Voor piano moet je (minstens :p) twee notenbalken tegelijk kunnen lezen, je vingers van beide handen soepel laten bewegen en soms beide in ander 'ritme' (beetje afhankelijk van welke stijl je gitaar speelt of je hier door al vingers hebt ontwikkelt die snel en los van elkaar bewegen, denk aan tokkelen en tablatuur, krijg je snellere vingers van dan slag en akoordschema's), en bij piano komen ook nog je voeten kijken voor de pedalen....

Ik speel zelf zowel piano als gitaar en ik vind het erg verschillend, hoewel het wellicht voordelen kan hebben dat je al gitaar speelt. Zelf lijkt mij de truc andersom makkelijker, dat als je al piano kan je dan gitaar leert want van piano krijg je echt soepele vingers en leer je precies hoe een akkoord opgebouwd is. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan, aangezien je al gitaar kan en piano wil bij leren.

Kortom, ik denk dat het niet veel makkelijker is om piano te leren spelen dan wanneer je geen gitaar had gespeeld, ook al zullen er wellicht kleine voordelen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je het gewoon lekker moet gaan leren! Piano is echt heel leuk, en je zult er veel van leren wat ook je gitaarspel weer zal verbeteren! Lekker doen dus! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar ben jij / bent u mee begonnen dan?
eerst piano of gitaar? ik heb mezelf leren gitaar spelen, ging in het begin er moeilijk, maar na een tijdje ging het heel lekker en ging ik met grote sprongen voor uit! (veel van internet en boekjes uit de bibliotheek) ik kan geen noten lezen, wel tabs.
is er bij piano ook iets vergelijkbaars?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg maar jij ;-) Ik ben een beetje een apart geval ;-) Mijn vader is gitarist, dus al heel jong leerde ik gitaar spelen, rechtshandig, van mijn vader. Verder leerde ik met gewoon les van andere mensen dwarsfluit, piccolo en mondharmonica spelen. Toen ik jaar of 14 was (ben nu 22) ben ik piano gaan leren, en kreeg ik een auto-ongeluk waardoor rechtshandig gitaar spelen niet meer tot de mogelijkheden behoorde (Mijn linker duim kan niet meer om de hals heen zeg maar...), dus leerde ik het linkshandig aan. En geloof me, van rechts naar links wisselen...het is net of je opnieuw gitaar leert spelen, haha :P Drama :P Maar linkshandig gitaar spelen en piano heb ik dus beetje gelijk tijdig geleerd, maar de theorie over akkoorden en zo leerde ik pas écht goed bij de piano (akkoorden kon ik daarvoor wel op de gitaar al (rechst handig dus), maar dat was toch anders...je beseft minder uit welke tonen een akkoord is opgebouwd bij een gitaar dan wanneer je allerlei toetsen tegelijk in moet drukken... Helaas, aan tabs heb je helemaal niks eigenlijk voor piano...Hihi. Het idee is wel het zelfde, die zes lijnen werken het zelfde als een notenbalk. Hoe hoger het lijntje, hoe hoger de tonen. Maar bij een notenbalk zijn er vijf lijntjes en op de piano heb je geen fretjes maar toetsen, haha....Maar noten lezen kun je goed uit een boekje leren, dat moet geen probleem zijn! Wel is het moeilijk om goede vingertechniek uit een boekje te leren voor piano. Als er niemand controleert, leer je je zelf snel dingen aan die in het begin handig lijken en makkelijker zijn, maar als je dan wat verder in de muziek komt loop je vast en kun je het jezelf niet meer afleren...Ken je niet toevallig iemand die piano speelt? Die zou je bijvoorbeeld af en toe wat tips kunnen geven. Stuk voordeliger dan dure pianolessen ;-) Ik ben het overigens niet met Loenie eens, ik vind góed piano spelen moeilijker dan goed gitaar spelen. Het begin is misschien wel makkelijker, een toets in drukken is makkelijker dan je vinger goed achter het fretje krijgen en helemaal dan barréakkoorden aanleren enzo...maar als je op wat gevorderder niveau komt, vind ik piano moeilijker.... Maar ga er voor! Het is het proberen in elk geval waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke: Wat de een moeilijker vindt, vindt de ander makkelijker. Het is meer iets persoonlijks denk ik. Zo ook met akkoorden. Ik bijvoorbeeld (beginnend gitarist) besef heel goed uit welke noten een akkoord is opgebouwd. Waarschijnlijk omdat ik eerst ben begonnen met toonladders en tokkelen en daarna pas akkoorden ben gaan doen. Maar dat geef je eigenlijk ook al wel een beetje aan in het eerste stuk van je antwoord, dat het ervanaf hangt of je theorie hebt opgedaan of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, Widar. Volgens mij vinden hier veel mensen het zelfde, maar zegen ze het een beetje anders. Echter moet ik zeggen dat ik altijd braaf geleerd heb bij mijn gitaar van jongs af aan toonladders en tokkelen en alle theorie die er was zo beetje, en dat ik dat braaf kon op sommen als er iemand naar vroeg, maar dat het besef pas ECHT kwam toen ik piano leerde spelen.
Daar kwam dankzij het duidelijke verschil tussen de grondligging en de eerste en tweede omkering en zo (geen idee of je weet wat ik hier mee bedoel en of je ook piano speelt? Stel we nemen het C majeurakkoord in drieligging, is grondligging C-E-G, 1ste omkering E-G-C en 2de omkering G-C-E). Je kunt op een piano ook de akkoorden helemaal los uit elkaar trekken, tuurlijk kan dat op de gitaar ook, maar het overzicht is er een heel stuk minder op. Een piano maakt alles net ff zichtbaarder en duidelijker...vind ík :P Maar ik ben een visueel denker, en het is mijn menig ;-) Maar alle beetjes helpen denk ik. En al zou al gitaar kunnen spelen niet helpen voor piano leren spelen, dan kun je toch zeker nog altijd piano leren spelen? Er zijn tigduizend mensen die piano spelen zonder ooit een gitaar aan te hebben geraakt, haha. Dan moet het Guitardude helemaal lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt met drieligging, grondliggen en omkering haha. Maar ik ben dan ook pas begonnen. Veel theorie over akkoorden heb ik nog niet opgedaan. Maar dat komt nog wel, want ik heb al wel ervaren dat er meer achter steekt dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Ik vind een piano nou niet per se duidelijker. Voor mij is in m'n hoofd een gitaar ook gewoon een rijtje noten, net als een piano.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat geeft niet hoor dat je geen flauw idee hebt wat ik bedoel. Dat heb je voor gitaarspelen ook eigenlijk niet echt nodig, die kennis. Maar ik wist dus niet of je ook piano speelde. Omkeringen zijn gewoon het zelfde akkoord spelen, maar dan met een andere dan normale bastoon. Maar als je geen piano speelt zal deze discussie eeuwig door kunnen gaan ;-) Want zolang je geen redelijk piano speelt zul je nooit weten hoe het écht is om piano te spelen haha, het begin is simpel maar daarna... ;-)
Super leuk dat je met leren gitaar spelen bezig bent! Heel veel succes en vooral: geniet ervan!
Ja, in sommige opzichten wel.
Je gevoel voor ritme en tellen zal bijvoorbeeld al beter zijn.
En je kunt de ene hand, die je gebruikte om akkoorden mee te pakken, al verder uitrekken. Dat helpt ook bij het bespelen van de piano.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening: Ik speel zelf al wat jaartjes piano en ben pas begonnen met het leren van gitaar spelen. Degelijk zit er verschil in.

In de reacties schreef je dat geen noten kan lezen. Echter wordt dat wel lastiger als je geen noten kan lezen dus zal daar wel mee beginnen.Want alleen in sommige beginnende boeken worden de eerste liedjes soms aangegeven met de A B C D E F G.
Je kan akkoorden spelen, toonladders spelen.
Maar om verder te komen moet je wel noten kunnen lezen.

opletten bij gebruik van de houding en het gebruik van je handen.

Wat je zoal bij gitaar hetzelfde is bij de piano is het ritme, het aan horen van de muziek.
Dus samengevat het is mogelijk ( en als het niet lukt kan je nog op pianoles)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten! Muzikaliteit is een heel algemene en brede vaardigheid. Op allerlei fronten zal je voordelen hebben. Van piepklein tot enorm groot, afhankelijk van hoe je gitaar hebt leren spelen.

Denk aan je gehoor, je concentratie, je theoretische kennis, onafhankelijke motoriek, enzovoorts.

Niet in de laatste plaats: leren is zelf ook een vaardigheid. Als je goed kan oefenen (mijn grootste advies: leer goed leren! Leer goed en efficient oefenen), zal dat op ieder instrument vruchten afwerpen. En daar buiten trouwens ook! Dubbel rendement dus!

Toen ik ging drummen ben ik in een paar maanden meer vooruit gegaan als gitarist als de jaren ervoor. Omdat je op nieuwe ideeen gebracht wordt enzo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, de techniek is anders bijv. bij piano heb je noten bij gitaar akkoorden. ook ben je gewend om over de snaren te strijken, als je dat bij een piano doet. dan krijg je meteen een toon.

nee dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, bij een piano kun je ook akkoorden maken hoor en bij een gitaar kun je ook afzonderlijke noten spelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook "strijk" je niet altijd over de snaren bij een gitaar. Dat doe je alleen bij akkoorden. Als je tokkelt, sla je ze gewoon aan.