Hoe zorg ik dat piano spelen niet meer zo zwaar is aan onderarmen?

Bij sommige pianostukken die ik speel wordt het heel zwaar aan mijn onderarmen waardoor ik het niet meer goed kan spelen. Ligt dit aan mijn houding of hoort dat? En hoe kan ik het voorkomen? Door ze te trainen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dergelijke zaken gaan om twee dingen: houding en techniek. Houding is vrij simpel. Als ik naar mezelf kijk, hebben mijn armen meestal een hoek van ongeveer 90 graden zodat mijn handen comfortabel op het klaver rusten. Dus goed zitten en een kruk op de juiste hoogte is stap 1. Ik probeer me in te denken hoe je last kunt krijgen van je onderamermen. Polsen kan ik mij nog voorstellen, maar als je complete onderarmen vermoeid raken, krijg ik het idee dat je de uberhaupt niet de basis techniek toepast of beheerst. Komt dit vooral voor als je grote afstanden aflegt met je vingers? Bijvoorbeeld met drieklanken? Dus dat de toetsen die je aanslaat ver van elkaar vandaa liggen? Als dit zo is, ben ik er vrij zeker van dat het met techniek te maken heeft. Waarschijnlijk wring je je handen in allerlei bochten om diverse toetsen te bereiken. Dit voorkom je door een juiste techniek en juist vingerzetting. In dat geval raad ik je aan om toonladders te oefenen. Gewoon, de reguliere, dus van (bijv.) C naar C en dan meerdere octaven. Drieklanktoonladders kunnen ook helpen. Let op dat je toonladders speelt met de juiste vingerzetting. Dus voor bijvoorbeeld de C: C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B C 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 5 RH 5 4 3 2 1 3 2 1 4 3 2 1 3 2 1 4 3 2 1 3 2 1 LH (hopelijk is dit leesbaar) Toegevoegd na 1 minuut: Niet dus, maar de volgorde klopt in ieder geval.

Een goede houding is belangrijk bij pianospelen. Maar je spieren trainen helpt ook. Het is echter net als bij sporten: te veel trainen is niet goed en warming-up is belangrijk. Mensen denken wel eens dat rsi een typische computer-aandoening is, maar ook van te veel (te lang aan een stuk) pianospelen kunnen je spieren overbelast raken met rsi-klachten als gevolg. Rust voor die spieren is dan belangrijk. Extra trainen kan dan averechts werken en de klachten alleen maar erger maken.

Vingergewicht, polsgewicht, onderarmgewicht, zithoogte,zithouding, alles is van invloed op het probleem waar je nu mee zit. Als je piano speelt zonder les van een pianodocent dan loop je op zeker moment echt tegen problemen aan die niet op te lossen zijn zonder goede feedback van iemand die kan ZIEN wat je doet. Pianodocenten zijn gespecialiseerd in het aanleren van een heus ambacht. Net als bij schaatsen of een andere topsport heb je een aan het conservatorium afgestudeerde leraar met een ongelooflijke kennis van zaken nodig die voorkomt dat je met al die spiertjes en technieken in de problemen komt. Het is een vak. Het is topsport die een goede coach vereist. Ook op amateurniveau. De flik-flak leer je bij turnen en de pianotechniek leer je op pianoles. Zoek bij jou in de buurt een pianoleraar en geef daar gewoon geld aan uit. Wees verstandig. Heb je weinig geld regel dan een strippenkaart met een aantal lessen zodat je daarna weer alleen verder kunt. Dan gun je jezelf in ieder geval een aantal lessen waarin je jezelf kunt evalueren. Ik preek niet voor eigen parochie - ik ben namelijk zelf zo'n pianodocent - want ik weet niet eens waar je woont, maar gun je wel het beste voor je techniek. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100