Hoe heet het als je een akkoord hebt (bv C) en er een andere basnoot bij zit (bv E)?

Ik weet wel hoe ik het moet spelen etc (op bv een piano), maar ik weet dat naam er niet van. Heeft het überhaupt een naam?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Antwoorden (1)

Dit worden omkeringen (of inversies) genoemd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_(muziek)#Omkeringen

Akkoorden kunnen ook omgekeerd worden (vb: c-e-g kan worden: e-g-c en g-c-e). Het aantal mogelijke omkeringen is altijd gelijk aan het aantal noten in het akkoord min één. Bij akkoorden, waarvan de laagste toon de grondtoon is, spreekt men van de grondligging, bij akkoorden waarvan de laagste toon de op een na laagste toon van hetzelfde akkoord in de grondligging is, van de 1e omkering enz. Drieklanken van type majeur, mineur, verminderd, overmatig, hardverminderd en dubbel verminderd kunnen in drie verschillende omkeringen voorkomen:

- Grondligging (waarbij de onderste toon de grondtoon is)
- 1e omkering (of inversie), ofwel sextligging (waarbij de grondtoon de bovenste toon is)
- 2e omkering (of inversie), ofwel kwartsextligging (waarbij de grondtoon de middelste toon is)