Wordt je rijk ?

of is het lonend als je een gouden plaat krijgt?
of is het alleen maar voor de sier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Je krijgt pas een gouden plaat als er een x-aantal exemplaren van je plaat verkocht zijn.
En voor alle verkochte exemplaren krijgt de artiest ook weer een bepaald bedrag, dus afhankelijk van dat bedrag kan hij er best rijk mee worden.

De plaat zelf is meer voor de eer.

Toegevoegd na 27 seconden:
"Een album of single wordt in Nederland met goud onderscheiden als het de volgende aantal exemplaren heeft verkocht (in andere landen gelden andere aantallen):

* Singles – 10.000 exemplaren
* Album populair – 25.000 exemplaren
* Album klassiek/jazz – 10.000 exemplaren

In het verleden waren dit andere aantallen, zo werden populaire albums tot in de jaren 90 pas bij 50.000 verkochte exemplaren onderscheiden met goud. Later is dit veranderd in 40.000 exemplaren en vervolgens in 35.000 exemplaren. Nu moeten er 25.000 exemplaren verkocht worden. De verlaging heeft te maken met de teruglopende verkopen. Een groeiend aantal verkopen geschiedt via de virtuele toonbank, bij muziekdownloadwinkels."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goud_%28muziek%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je een gouden plaat krijgt dan is dat voor de eer.Het is meer een soort van prijs die je wint. En of je er rijk kaan word? Vast wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker lonend een gouden plaat.
Als artiest is dit een beloning op je werk.
En die artiest moet eerst zo'n 20000 plaatjes verkocht hebben voordat deze persoon goud krijgt.
Dus dat zal zeker een reden zijn tot rijkwoording van deze artiest en meer bekendheid natuurlijk.
Of extra reclame voor een artiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plaat is voor de eer.
Bovendien krijgt de artist iig ook nog een aardig bedrag me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indirect wel want het uitreiken van een gouden plaat gaat gepaard met veel publiciteit wat weer als promotie werkt om nog meer albums te verkopen. Het is puur een publiciteits activiteit van de platenmij. en de artiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt van 1 gouden plaat niet rijk, het geeft alleen aan dat je een x aantal platen hebt verkocht. Interessant wordt het pas als je er 10 of meer hebt gekregen,omdat het mes dan van 2 kanten snijdt! De royalties beginnen dan aardig op te lopen en je hoeft als beroemdheid geen dure schilderijen te kopen, omdat je mooi al die schijven aan de muur kunt spijkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van je management. Als je dit zelf doet, heb je er waarschijnlijk veel geld aan verdient. Als je dit laat doen, heeft je manager er waarschijnlijk veel aan verdient.