Welke snaren moet ik aan schaffen?

Hallo allemaal,

Ik heb een halfjaar geleden van kennis een gitaar gekregen. En wil nu na een halfjaar dat de gitaar in de hoek staat te stoffen er iets mee gaan doen.
Nu mist de gitaar wel 2 snaren en wil daarom nieuwe aanschaffen.
Maar de grote vraag is welke zijn er geschikt voor mijn gitaar?

Ik heb een: Di Giorgio classical guitar Signorina no 16 uit het jaar 1976

Ik heb geen enkel verstand van gitaren dus hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Alvast vriendelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koop zoiets als dit: https://www.thomann.de/nl/daddario_ej45.htm?offid=5&affid=1&subid=102368NL&subid2=Daddario+EJ45&origin=boost&gclid=COq7naSUrc4CFQoTGwodhAIKVw
jc54
7 jaar geleden
Omdat je zelf al aangeeft geen verstand van gitaren te hebben, kun je het best naar een muziekwinkel gaan, waar ze de snaren monteren en de gitaar globaal stemmen.
Ik zeg er bij, globaal, omdat in het begin de snaren een beetje oprekken en de gitaar dus wel vaker gestemd zal moeten worden.

Antwoorden (2)

Ik heb zelf ook een gitaar. Bij mij was er tijdens het stemmen een snaar geklapt. Het makkelijkste is om te weten wat voor soort gitaar je hebt (spaans, western, elektrisch etc.). Ook moet je weten welke snaar het is (van boven naar beneden: E, A, D, G, B, E). Nu je dit weet zou je online kunnen zoeken.

Zelf ben ik met mijn geknapte snaar naar de muziekwinkel geweest. Ik had voor 3 euro meteen een nieuwe. De mensen daar hebben er het meest verstand van, dus zij kunnen meteen de beste voor je gitaar laten zien.

Als je je missende snaren niet meer hebt, zou je ook nog met je gitaar naar de muziekwinkel kunnen gaan. Maar hij moet natuurlijk niet beschadigen onderweg.

Ik geef zelf de voorkeur aan de muziekwinkel (heb gitaar wel online gekocht, eentje voor beginners). Zij kunnen de beste snaar uitzoeken, maar als je weet wat voor gitaar je hebt en om welke snaar het gaat, dan kun je er ook een online uitzoeken.

Ik hoop je geholpen te hebben.

Zonnebloempie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit zijn goede:
http://www.bax-shop.nl/akoestische-gitaarsnaren/daddario-ej45-pro-arte-snarenset-voor-klassieke-gitaar/product-details.html

Maar in principe zijn de meeste sets voor klassieke/spaanse gitaar prima.
Verstandig is wel om meteen alle snaren te vervangen. Als er snaren breken is dit meestal een teken dat de snaren oud en versleten zijn. Als je er één vervangt is er kans dat er snel weer eentje breekt.
Je kunt bij een muziekwinkel ook de snaren laten vervangen, maar dit kost vaak veel extra geld en snaren vervangen van een gitaar is absoluut niet moeilijk.
Zie hier hoe:
https://www.youtube.com/watch?v=EuLNKtg8LvI