hoe zorg ik ervoor dat mijn microfoon niet meer kraakt bij rap?

ik heb een Rode Nt-Usb en ik gebruik hem voor o.a. rap maar best vaak is er kraak bij opnames als ik de nadruk leg op een woord bijvoorbeeld
ik heb het al proberen oplossen door dingen qua afstand,achtergrond geluid en instellingen te veranderen maar dat helpt niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
4.7K
capthavoc
7 jaar geleden
Je kan er misschien een popfilter voor zetten ?
als voorbeeld http://www.bax-shop.nl/pop-reflectiefilters/microfoon-popfilter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga er wat verder vanaf rappen.

Antwoorden (2)

Heb je wellicht een voorbeeld van een opname met zo’n kraak erin?

Je verhaal klinkt naar "audio clipping". Dit treedt op als het geluidssignaal uit een bron krachtiger (harder) is dan het opnemende apparaat aan kan. Waar het PRECIES aan ligt hangt dus helemaal van je setup af, als in welke apparaten je hoe op elkaar hebt aangesloten, maar op een of meer plekken staat je gain te hoog bij een input, of je volume te hoog bij een output, of allebei. Met gain wordt bedoeld de gevoeligheid van een input voor een binnenkomend signaal, en met volume wordt bedoeld de versterking van een uitgaand signaal.

Op veel apparaten kun je de input gain en output volume verstellen, en vaak zitten er bij apparaten met een input (mengpanelen, amplifiers…) ook lampjes die met groen/geel/rood aangeven hoe dicht het geluid bij het maximum komt. Ergens staat er bij jou dus iets in het rood te schieten. Je zult moeten uitzoeken waar in jouw "audio chain" (keten van geluidsapparatuur).

Voorbeeld: ik heb een microfoon en een paar instrumenten op een mengpaneel, het mengpaneel gaat naar een loopstation (abnormaal, maar mijn voorkeur), het loopstation gaat naar een amplifier en de amplifier gaat weer naar een opnameapparaat en een stel studio-monitor-speakers (die eventueel naar headphones doorsturen). Als ik clipping hoor tijdens opname zal ik eerst de lampjes bij mijn inputs op het mengpaneel controleren. Worden die rood dan schuif ik ze wat terug. Heb ik dan nog steeds clipping dan is de recording dus goed en gaana we naar stap 2: mengpaneel naar loopstation. Gaar op het loopstation het lampje bij het "input gain"-knopje rood branden dan is de balans tussen de mengpaneel output en de loopstation input niet goed, en moet de eerste wat omlaag of de tweede wat omhoog of allebei. Is dat in orde maar heb ik nog steeds clipping dan ga ik naar de amplifier, en daar heb je weer precies hetzelfde, etc. etc. bij alle schakels in je keten.

Er zijn wel dingen aan incidentele harde geluiden te doen zonder al je opnames heel zacht te moeten zetten, zoals een simpel popfiltertje voor je microfoon plaatsen tegen plotselinge plofklanken, maar het belangrijkst is dynamic range audio compressing, maar als rapper zul je dat waarschijnlijk al wel doen.

Succes! Als je nog wilt dat er verder mensen meedenken, zorg dan dat je even gedetailleerd uitlegt welke apparaten je allemaal gebruikt in je audio chain want zonder die informatie wordt het lastig om buiten deze algemeenheden te treden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om een USB microfoon (met pop filter).
Die audio chain zit dus ingebouwd en komt digitaal (16 bit, dus voor opname geen geweldige dynamic range) binnen op de computer.
Dus of het geluid clipt digitaal al (verder van microfoon vandaan zingen) of na een combinatie van geluid van microfoon met muziek welke na de mix gaat clippen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, USB, ja dat had ik helemaal gemist :) Inderdaad, dat verandert wel wat aan de mogelijkheden. Vraagsteller gaf aan het al met de afstand geprobeerd te hebben, maar daar zit ook een maximum aan natuurlijk. Dus dan is het toch kijken naar wat er dan op de computer met het signaal gebeurt. Nieuwe vragen aan vraagsteller zijn dan:
1) laat eens een voorbeeld horen?
2) door welke software gaat het heen?
3) in welke omstandigheden gebeurt het wel en in welke niet?
4) is het alleen in de eindmix te horen of hoort vraagsteller het ook als hij via de monitor-aansluiting op de mic meeluistert?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4b) of is het ook in de opname van alleen de zang te horen?
(Monitor aansluiting zal het analoog signaal laten horen, voordat dat het geconverteerd wordt naar digitaal.) ;)
Ik ga er even vanuit dat je een pc hebt, google een op optimalisatie tips windows 7 ( of 8 of 10 net wat je hebt) Ik denk dat het komt omdat je pc teveel op de achtergrond doet. Een anti virus programma kan de oorzaak al zijn , je kan ook je buffer eens groter zetten