Hoe pas ik mijn gitaar aan zodat ze in de hogere regionen wél in tune klinkt?

Mijn gitaar klinkt out of tune wanneer men de noten in de hogere regionen bespeelt. Ze klinkt daar iéts te hoog. Dus ongeveer ter hoogte van de helft van de snaar, waar de octaaf is, maar ook al er iets voor en erna. De frets lijken me dus op zich wel correct, maar de kam moet volgens mij iets naar achteren of naar voor. Mijn gok is naar achteren. Weet iemand het zeker?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (2)

Je snaren moeten iets langer worden. Dus de kam wat verplaatsen. Een goede controle is een flagonet aan te slaan op de helft van de lengte van de snaar. Dan de twaalfde fret indrukken en de snaar aanslaan. Beide tonen horen dan precies even hoog te klinken.

Toegevoegd na 26 minuten:
Flagonet moet flageolet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat het om een elektrische of een akoestische gitaar?

Bij een elektrische gitaar kan je de brugzadels verplaatsen om de snaren te intoneren voor hogere noten. Bij een akoestische gitaar kan dit vaak niet, en zal je waarschijnlijk met de halspen moeten gaan spelen.

In een notendop hoe je moet intoneren. Zorg dat je gitaar gestemd is. Een flageolet op de 12e fret moet juist gestemd zijn. Als je de snaar dan indrukt op de 12e fret moet die toon ook goed gestemd staan. Als deze toon te hoog is, moet de snaar langer worden, dus verplaats je de zadel van deze snaar naar achteren (dichter naar de brug). Als de toon te laag is, moet de snaar korter worden, dus verplaats je de brug naar voren (richting de kam). Dit doe je net zolang tot alle snaren een goed gestemde toon produceren als deze open gespeeld wordt of als flageolet op de 12e fret en als de 12e fret ingedrukt wordt.