Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe werkt deze piano vinger techniek?

Ik speel al heel wat jaren piano. Nu wil ik me een bepaalde techniek aanleren omdat het er mooi uit ziet en ook geweldig klinkt.
Het gaat om het stukje uit een uitzending van Hans Liberg.
Zie link: https://www.youtube.com/watch?v=wDUcTdSVEv0
en dan precies op 20:20 speelt hij een riedel over het klavier.
Hoe is deze opgebouwd en hoe noemen ze zoiets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb hem even een keer of tig langzaam af moten spelen om te horen of hij nu een glissando of een toonladder speelt ; dat is niet altijd makkelijk. Vooral niet als het een toonladder is in C ;-) (Want dan is een glissando vaak makkelijker, maar niet per se mooier op een piano).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat noemen we een glissando. Op een trombone is dat eenvoudig te produceren. Maar op een piano is de techniek dat je heel snel alle achtereenvolgende toetsen aanslaat. Maar dat is alleen te doen door gevorderde spelers. Er is een simpeler methode door met je duim over de toetsen te gaan, hier uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=0N22_L7qAtw
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Ik dacht aanvankelijk dat je een glissando (zie bron) bedoelde, maar ik heb hem een paar keer afgeluisterd, en wat Liberg doet is toch ECHT gewoon een toonladder spelen, zonder trucjes, dus zonder ingewikkelde naam, op de normale manier (waarbij je tijdig je vingers over je duim heen beweegt om een vloeiende toonladder te houden, en zuiver en alleen door jaaaaarenlang oefenen oefenen oefenen presteert hij het in dat tempo.

De tweede bron laat heeeeeel langzaam zien wat een juiste vingerzetting is ; bij een toonladder met beduidend meer noten moet je natuurlijk nog veel vaker "haasje over" doen.

Toegevoegd na 1 minuut: