Nirvana is de boeddhistische term voor de staat van totale vrijheid. Bandleider Kurt Cobain had een gekwelde ziel, en voelde zich in zijn lijden aangesproken door dat woord vanwege het contrast dat dit gaf met de boze gepijnigde muziek die ze maakten.
Amadea
8 jaar geleden
Op deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_(band) staat:

"During its initial months, the band went through a series of names, starting with Skid Row and including Pen Cap Chew, Bliss, and Ted Ed Fred. The group finally settled on Nirvana, which Cobain said was chosen because "I wanted a name that was kind of beautiful or nice and pretty instead of a mean, raunchy punk name like the Angry Samoans"."

Bron van het citaat is het boek "Come as You Are: The Story of Nirvana" van Michael Azerrad uit 1994 (pagina's 61-62).

Kurt Cobain wilde dus gewoon een mooie naam voor de band.

"Nirvana" is in het boeddhisme een belangrijk begrip en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald wordt.
Antoni