Wie bepaalt wat er wordt voor muziek er wordt gedraaid bij een radio station?

Af en toe luister ik naar een radio zender die hetzelfde draait als 5 jaar geleden. De gouwe oude hits. Maar die moeten zelf de dj zo langzamerhand uit zijn strot komen.
Wie stelt die afspeellijst samen?
En mag een dj van een bepaald nummer zeggen dat hij het een afgrijselijk nummer vindt, maar ja het staat in de hitlijst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.9K

Het beste antwoord

De meeste DJ's hebben niets in te brengen over de muziek die gedraaid wordt op de zender. De leiding van het station kiest een muziekformat. Vervolgens wordt de muziek uitgezocht door software. Dat pakket wordt eerst 'getuned' door een muzieksamensteller. Er wordt precies aangegeven hoeveel platen er per uur gedraaid worden, waar de hits zitten, hoe vaak een muziekje per dag/week/maand mag herhaald worden. Zo een pakket kan de muziekkeuze zelfs aanpassen aan het weer.
Deze muziekuitzoekpakketten zijn afgrijselijk duur (zie bijv. http://www.musicmaster.com/) maar ze hebben nooit een slecht humeur en ze gemakkelijk bijgesteld worden als de luistercijfers achterblijven.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je link werkt niet.
escape
9 jaar geleden
Er staat een haakje sluiten achter de link die niet mee mag gaan als je naar de website gaat.