Wat gebeurt er als je op een radio ipv 2, 4 geluidsboxen aansluit ,2 dus op elke uitgang?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal van versterker, speakers en manier van aansluiten (parallel of serie) afhangen.

Het beste antwoord

Dan krijg je geluid uit alle boxen,
als je ze serie zet, dan verdubbelt het ohmage, dus 2x4 ohm wordt 8 ohm,
als je ze parallel zet, dan halveert het ohmage, dus 2x8ohm wordt 4 ohm.

serie is als je de zwarte draad van box1en de rode draad van box2 in de resp. zwarte en rode uitgang van de versterker doet . De rode draad van box1 en de zwarte draad van box2 verbindt (met een kroonsteentje) je aan elkaar.

parallel is als je van beide boxen de zwarte draad in de zwarte uitgang van de versterker doet en van beide boxen de rode draad in de rode uitgang van de versterker.

(zwart is massa, rood is +,
veel speakers hebben ook draden met dezelfde kleur, de plus draad is dan vaak geribbeld)

Toegevoegd na 6 minuten:
Afhankelijk van het ohmage van je versterker en het ohmage van je boxen kies je dus een serie of parallel opstelling.

Stel, je versterker tolereert 4-8 ohm en je speakers zijn 8 ohm, dan kies je parallel.
Als je versterker tolereert 4-8 ohm en je speakers zijn 4 ohm, dan kies je serie.

Toegevoegd na 59 minuten:
Zolang je binnen de door de versterker getolereerde impedantie blijft zal hij echt niet gaan roken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Ah, je bent nu van Ohmage afgestapt. Dat doet me deugd.
En wat de versterker tolereert weet je alleen na de rookwolk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
meestal staat dat achterop bij de aansluiting en anders staat het in de gebruiksaanwijzing. Veel versterkers tolereren 4-16 ohm, bijna alle versterkers tolereren 4-8 ohm. Dat is ook niet zo gek, want de meeste speakers zijn of 4, of 8 ohm.
escape
9 jaar geleden
In dat geval heb je gelijk.

Andere antwoorden (1)

Als je ze in serie zet dan verdubbelt de impedantie (dat heet geen ohmage en ook geen weerstand).
Dan krijg je een slecht en zacht geluid, dat noemen we een 'misaanpassing'.
Als je ze parallel zet, dan halveert de impedantie. Ook dat is een misaanpassing. Als je de volume knop goed openzet heb je een keihard geluid. Eventjes, want dan komt er rook uit je versterker.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor impedantie.
- voor misaanpassing (nooit van gehoord).
Saldo = 0 :)
Mits impedantie niet onder de minimum van de versterker komt zal die ook niet stuk gaan.
Volume en geluid hoeft niet perse beter, slechter of harder te gaan.
Als vermogen (watt) van versterker veel te klein is voor speakers zullen speakers eerder in rook op gaan.
escape
9 jaar geleden
Dat jij nooit van een mis-aanpassing hebt gehoord betekent niet dat dit niet bestaat. En voor de rest spreek je volledige wartaal. Over dat vermogen en speakers en rook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ken misaanpassing (impedantie) wel maar niet op luidsprekers.
Wel voor signaal leveringen tussen circuis of apparaten.
De meeste speakers worden opgeblazen door een versterker met te weinig vermogen (in tegenstelling wat men vaak denkt dat dit door te veel vermogen komt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Speakers blazen meestal op door vervorming en die is het grootst bij elke versterker op vol vermogen. Je moet een versterker dus nooit op vol vermogen zetten.
Maar als je een 200 watt versterker op 9/10 vermogen op 2 watt speakertjes hebt aangesloten dan sta ik ook niet voor de gevolgen in. Ik denk niet dat ze gaan roken, maar scheuren lijkt me zeer waarschijnlijk.