Wie bepaalt welk liedje een hit wordt of niet?

Er zijn zoveel goede artiesten met diverse liedjes. Helaas komen weinig aan bod. Wie bepaalt welk liedje frequent wordt gedraaid en evt een hit wordt? De consument of de radio/tv bazen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Beide spelen een rol. Tv weet ik niks over, dus die laat ik even buiten beschouwing,

Bepaalde mensen bij de radio bepalen welke nummers gedraaid worden (meestal niet de directeur, die gaat meestal over heel andere zaken). Bij sommige radiostations mogen de dj's/presentatoren ook mee bepalen welke nummers gedraaid worden, bij kleine zenders misschien zelfs wel helemaal. Maar bij grotere zenders maar 1 nummer per uur, of zelfs helemaal niet. Programma's als top 40 zijn meestal gebaseerd op zowel de verkoop als de airplay (hoeveel het op de radio gedraaid wordt).

De verkoop wordt natuurlijk bepaald door het publiek, zij kopen een single of kopen m niet. Maar hun gedrag wordt natuurlijk wel enorm beinvloed door de radio: een nummer dat vaak gedraaid wordt, komen meer mensen mee in aanraking; een nummer dat niet door radio's gedraaid wordt, kent bijna niemand, en dus zijn er ook weinig mensen die die single dan zullen kopen.

Wat radiostations buiten de top zoveel-programma's om draaien, wordt wel beslist door mensen die bij de radio werken, maar toch ook wel beinvloed door het publiek. Niet rechtstreeks per los nummer misschien, maar wel de grote lijn ervan. Ze bepalen hun speellijst niet op basis van eigen voorkeur, maar op basis van wat ze verwachten dat hun publiek wil horen. Hoe ze dat precies doen weet ik niet, waarschijnlijk kijken ze daarvoor ook naar singleverkoop en luistercijfers. En natuurlijk zijn het niet de eerste de besten die dit werk doen, het zijn ook wel mensen die redelijk kunnen inschatten wat een succes kan worden en wat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De radio en tv bazen bepalen dit. Zeker de commerciële omroepen staan weer indirect onder invloed van de platenmaatschappijen. Wat gedraaid wordt bepaalt de smaak van het publiek.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
De radio heeft daar wel een heel grote invloed op. Om maar even te kijken naar de serious request actie van 3fm in december. De dj's presteren het toch elk jaar weer om HUN favoriete nummer op 1 te laten eindigen aan het eind van de actie. Gewoon door meerdere malen per uur te herhalen hoe gelukkig ze wel niet worden van DAT nummer. Dan gaan ze helemaal blij meezingen en dat vinden de luisteraars dan weer leuk en zo wordt het nummer steeds bekender en geliefder.
Maar ik denk dat dit constant gebeurd. De radio op zich heeft een hele grote invloed op wat mensen luisteren en ook hoe ze over iets denken. Evenals muziekzenders op tv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt bepaald aan de hand van gemeen, maar lucratief radio/tv-beleid!

Echt talent wordt geboycot en talentlozen die met de computer bijgewerkte stemmen hebben en die tevens niet eens eigen geschreven muziek en lyrics hebben, worden aangemoedigd en veel (in herhaling op 1 dag) gedraait.

Herhaling van deze vaak gejatte (cover) 'bekende' melodieen enzovoort, zorgt ervoor dat mensen het onbewust mooi gaan vinden. Dat komt omdat het in je kop blijft zitten (de hele dag door, dankzij die herhaling) en dit wordt na verloop van tijd door de luisteraar vervolgens bewust mooi danwel hoorbaar gevonden!

Zo krijg je lucratieve muziekbussines!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen als Chiel Beelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zullen de DJ's zijn in samenspraak met hun bazen,de zendgemachtigden. Als je het éne liedje,mooi of niet mooi,maar vaak genoeg draait,heb je een grote kans,dat juist dat liedje een hit wordt. Draai je dat lied niet of maar 1x per week,dan maakt dat lied niet veel kans,of de luisteraars moeten het massaal aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de massa als ze het maar lang genoeg uitzenden