Waar vind ik high end muziek voor videoproducties zoals op televisie?

Zoals de vraag al luidt: welke muziekbronnen worden gebruikt voor, bijvoorbeeld, Nederlandse televisieproducties? Dan doel ik niet zozeer op, zoals vaak ingezet, commercieel top 40-materiaal, maar meer de hoogwaardige library- en stockwerken.

Ik kan het me haast niet voorstellen dat videoproductiehuizen uren op verschillende sites rondstruinen, muziekwerken previewen (zoals dat vaak op die sites gaat) en het materiaal vervolgens wel of niet aanschaffen.

Iemand enig idee waar ik dergelijk muziek kan vinden? Het lijkt me niet dat muziek speciaal wordt gecomponeerd. Het liefst in een library-achtige vorm (groot van formaat), anderzijds ook enigszins gestructureerd. Dat laatste vooral zodat je niet eerst 1000 tracks hoeft door te spitten voordat je te weten komt wat voor soort muziek het betreft).

Dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tip: wij maken gebruik van Magix Music Maker. We hebben daar een aantal standaardwerken in gecomponeerd en dit verlengen/verkorten we steeds tot de lengte die we nodig hebben. Daarna mixen we hem automatisch af voor het beste resultaat. Hebben we maar één maal een dag aan gezeten. De samples zijn binnen een eigen compositie vrij te gebruiken.

Het beste antwoord

Hoewel jij je het niet kan voorstellen gebeurt toch, voor televisie zijn hele redacties in de weer om je juiste sfeer te zoeken bij een montage. Vaak wijken ze uit naar commercieel werk omdat het lekker in het gehoor ligt. Wij als productie firma krijgen ongeveer 40 CD's per maand om bij onze collectie te voegen, deze tracks zijn al voorzien van metadata-tags. Met een hele slimme back-end(die ik uit concurrentie overwegingen niet kan noemen) kun je gericht op een bepaalde 'mood' zoeken, je krijgt dan ook te zien in welke andere (film)producties is gebruikt zodat je daar de sfeer heel goed bij kan voorstellen, aangezien dit soort systemen financieel niet voor de gemiddelde consument is weggelegd zou je misschien http://audiojungle.net/ kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een late reactie, maar dank voor alle antwoorden, zo ook deze.

Andere antwoorden (1)

Als je rechten vrije muziek zoekt voor videoproducties kan je misschien de volgende websites ook nog raadplegen:

https://vimeo.com/musicstore
http://ccmixter.org/
http://freemusicarchive.org/

Bij alle websites wordt aangegeven op welke manier jij de artiest een steuntje kan geven. Vaak is het vermelden van de muziek in, de beschrijving op Vimeo/Youtube of in de credits al genoeg.

Zorg wel dat je dit ook daadwerkelijk doet! Het is niet dat ze erop gaan zoeken maar het is ook eerlijk tegenover de persoon die het gemaakt heeft.