Het beroep van de producer is breder en gevarieerder dan het beroep van een componist. Een producer moet vooral goed zijn in organiseren.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Producer staat:

"Een Producer is iemand die audiovisuele producties organiseert. De Producer zorgt dat alles op tijd is geregeld en hij bewaakt de begroting. De Producer regelt bijvoorbeeld een geluidsstudio om een commercial op te nemen, mensen die de commercial inspreken, de muziek die onder de commercial komt en de salarissen.

Eerst gaat de Producer met het team om tafel om te bespreken of de productie qua budget en organisatie haalbaar is. Dan gaan de Producer en de productieteams brainstormen. De wensen van de opdrachtgever moeten vertaald worden naar een goede productie. Na de brainstorm stelt de Producer samen met de Regisseur een productieschema op. Dit schema dient als leidraad bij het organiseren van de productie. De Producer gaat nu ruimtes, de juiste mensen enzovoort regelen. De Producer overlegt en spreekt af. Hij houdt hierbij steeds het budget en de tijdsplanning in de gaten. Bij problemen of vragen kan de Producer terecht bij de Regisseur. De voortgang van de productie wordt regelmatig besproken met de productieteams en de opdrachtgevers. Tevens voert de Producer administratieve werkzaamheden uit die horen bij de productie.".

Wat in de tekst hierboven is vermeld over een commercial en een productie, geldt mutatis mutandi natuurlijk ook voor het produceren van een lied, een CD enzovoort.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Componist staat onder meer:

"De Componist componeert muziek. Componeren is het ordenen van tonen tot een muziek. De Componist bedenkt, creëert en schrijft de muziek. De Componist is een belangrijk factor bij muziek. De Componist vermeld aspecten zoals melodie, ritme, harmonie, tempo, instrumentatie en dynamiek in de partituur. Hierin staat hoe bij met deze aspecten rekening gehouden moet worden bij de uitvoering.".

Toegevoegd na 8 minuten:
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziekproducent staat nog over het beroep van producer: "(...) iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor een opnamesessie. Afhankelijk van het muziekgenre en de studio-ervaring van de artiest neemt een producer een meer of minder prominente plaats in. Tot de minimale taken van de producer behoren het indelen van de opnametijd in de studio en het nemen van eindbeslissingen.".
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het werk wat een componist doet het nummer crieeren, doet de producer dit ook?
Antoni
9 jaar geleden
Hij kan meehelpen met het creëren/componeren, maar dit zal hij meestal overlaten aan de componist, tekstschrijver en zanger(s).