Tweestemmig betekent dat er niet unisono (één klank) gespeeld of gezongen wordt, maar dat de ene muziekpartij andere noten uitvoert dan de andere muziekpartij. Een heel eenvoudige manier van tweestemmigheid is dat de ene zanger een terts hoger of lager zingt dan de andere zanger. Maar het kunnen ook twee verschillende of zelfs dezelfde (bij een fuga) melodieën zijn die door elkaar heen klinken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Amadea
corzijlstra
9 jaar geleden
Voorbeelden:
Acda De Munnik.
Neerlands Hoop (in Bange Dagen) met Freek de Jonge en Bram Vermeulen.
Jefferson Airplane.
corzijlstra
9 jaar geleden
Ik denk, dat een speciale vorm van twee- of meerstemmigheid de canon is. Dan is de toonhoogte dezelfde, maar de momenten waarop men aanvangt zijn verschillend.
corzijlstra
9 jaar geleden
Even een correctie op mijn laatste reactie. Tussen "toonhoogte" en "dezelfde" komt het woord "soms".

Andere antwoorden (2)

Als je in je eentje een melodie zingt dan klinkt dat altijd éénstemmig. Als er een andere melodie bij komt dan wordt het tweestemmig. Tweestemmig zingen is als de één een octaaf (een interval) lager zingt, en de ander een octaaf hoger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 stemmig wil zeggen:
er is een verschil in toonhoogte (interval) tussen 2 stemmen (of instrumenten) bij gelijktijdig zingen / spelen.