Waarmee kan ik een oude viool na schuren ontvetten?

Het gaat om een oude viool die geschuurd is en nu wil ik deze ontvetten. Daarna wil ik deze weer in ere herstellen. Hoe kan ik dit het beste doen? Welk ontvettingsmiddel? En welke werkwijze?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor soort vet zit erop? Huidvet van het bespelen van een kaalgeschuurde viool? Hoeveel?

Antwoorden (2)

Het beste kan je dit doen met een niet agressief oplosmiddel: gebruik bio-ethanol. Bevochtig een doek met ethanol en kuis hiermee de viool af. Herhaal na opdrogen een paar keer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer het echt een oude viool is doe je er beter aan niet zelf te gaan prutsen!
Stel dat je het verkeerde middel gebruikt, is de viool niet meer te restaureren naderhand.
Bij bepaalde middelen is het zo dat het hout vervormt kan raken en dit is voor akoestische muziekinstrumenten funest.
Breng je viool naar een restaurateur van muziekinstrumenten en laat je door hem/haar evt. adviseren als je het echt zelf wilt doen.
Als je nl. de verkeerde middelen erop smeert is het mogelijk dat de viool nooit meer op het juiste niveau bespeelbaar is. De (taxatie)waarde ervan is dan volledig teniet gedaan.
Ik begrijp dat je viool al kaal geschuurd is? Ik hoop dat je niet te ver geschuurd hebt, want de dikte van het hout bepaald voor een groot gedeelte de klank van het instrument.
Zelfs de lak die de oorspronkelijke bouwer erop gedaan heeft is op een unieke manier erop aangebracht om de klank zo mooi mogelijk te laten horen. Wanneer het er niet meer op zit is het misschien te laat.