Hoe zorg ik ervoor dat mijn gitaar gestemd blijft?

Ik heb sinds vandaag een nieuwe gitaar. Ik heb er ook een stemapparaat bij. De verkoper had de gitaar al perfect gestemd, maar thuis was mijn gitaar weer vals. Ik heb hem nu al een paar keer opnieuw gestemd, maar om de paar minutenwordt de gitaar weer vals. Als ik de gitaar dan opnieuw controleer met het stemapparaat geeft deze aan dat de gitaar weer vals klinkt.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Kan het feit dat de open haard aan staat invloed hebben op het snel vals worden van de gitaar?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
6.3K
Amadea
9 jaar geleden
Hout is gevoelig voor temperatuurwisselingen. Bij kou wordt de toon lager en bij warmte hoger. Dus het zou inderdaad met de open haard te maken kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De anderen hebben gelijk, het ligt aan de temperatuur en luchtvochtigheid binnen en buiten. Maar in mijn ervaring zijn het soms ook de snaren zelf. Ik ben benieuwd of anderen mijn ervaring herkennen. Snaren van het merk Savarez zijn lastiger te stemmen dan Aranjuez. Ander merken heb ik zelf niet.

Het beste antwoord

Gestemd blijft een gitaar nooit. Wat er gebeurde toen je de gitaar kocht is vrij eenvoudig. Door ermee naar buiten te gaan, de kou in, ontstemde je gitaar. Hout werkt, metaal reageert onder invloed van temperatuur. Ieder snaar instrument heeft hier last van. Wat je kan doen als je net nieuwe snaren hebt opgelegd en gestemd hebt , is de snaren even lekker oprekken. Flink een paar keer er aan trekken. Daarna weer opnieuw stemmen want zoals je zal horen is hij daarna behoorlijk ontstemd. Na een tijdje spelen doe je dit nog een keer. Je zal zien dat hij nu veel langer goed gestemd blijft omdat je de "rek" uit de snaren hebt gehaald.

Wel leuk trouwens dat je op het stemapparaat ziet dat je gitaar vals klinkt :-) . Na verloop van tijd zullen je oren horen dat hij vals klinkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De snaren rekken nog wat uit als ze net nieuw zijn. Dus elke keer dat je gaat spelen moet je ze flink aandraaien. Dat wordt snel minder, zeg gedurende een week of twee. Maar ook daarna zul je toch elke keer dat je gaat spelen weer even moeten bijstemmen.
9 jaar geleden
Als je nieuwe snaren zet dan is niet alleen de temperatuur van invloed, de snaren moeten ook strakker en liefst gelust op de as zitten zoals op het plaatje, hiermee voorkom je dat de snaren gaan slippen, dus je gitaar blijft in het begin niet gestemd.
Even flink trekken(~2cm boven het fretbord) aan de snaar als deze opgewonden is en dan weer stemmen zal dit stadium versnellen....

Toegevoegd na 51 seconden:
Plaatjes toevoegen werkt nog niet...(hopeloos!!!)
http://www.elliomartina.com/infopict/snaaropz.gif