Wat voor oorbescherming moet ik kopen?

Binnenkort sta ik een aantal uur voor twee grote muziekboxen te draaien (mid + hoge tonen). Op 2 meter afstand, de boxen staan iets verder naar boven gericht.

Welke oorbescherming heb ik nodig?

* Oorkappen (geluid -30 db, maar je hoort de muziek niet echt
* Oorplugs (Alpine MusicSafe Pro)
* Koptelefoon, maar deze dempt volgens mij niet echt..
* Anders... ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Ik heb al tinnitus (oorsuizen).
Voor mij klinkt je vraag daarom als van iemand die wil gaan bungeejumpen met een te ver versleten elastiek en dan advies vraagt welke soort helm hij het beste kan opzetten.
Dus ik zou zorgen daar niet te hoeven zijn. Voor geen geld vlak bij die geluidsboxen.

Maar om toch uit je eerste drie suggesties een antwoord op de vraag te kiezen: anders in elk geval oordoppen of die oorplugs. En hou bovendien oorkappen achter de hand voor als de luidheid tegenvalt. Dan kun je die altijd nog extra opzetten.

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Tinnitus is een nooit meer overgaande kwelling waar geen muziek tegenop kan.
9 jaar geleden
Ga naar een audicien, en laat je daar, op zijn advies beschermers aanmeten.
Gehoorschade is blijvend, weet ik helaas uit ervaring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga zelf regelmatig naar festivals en evenementen een ik neem altijd oordoppen mee. Voor mij volstaan de Alpine oordoppen. Wit/transparant elastisch plastic met aan het eind een filter. Na een half uur merk je geen eens meer dat je ze in hebt, je hoort de muziek goed en je kan ook nog eens met mensen in gesprek. Alhoewel dat vooraan bij de boxen toch geen zin heeft.
Dit is uit mijn eigen ervaring, maar mocht je vaker gaan draaien en langdurig in de buurt van boxen komen te werken. Dan raad ik wel aan om naar een specialist te gaan en oordoppen op maat te laten maken. Want het zou zonde zijn om gehoorbeschadiging op te lopen. Succes!