Mag je zomaar delen van een liedje gebruiken in je eigen muziek?

Ik heb me altijd afgevraagd, als je delen van een liedje gebruikt en de melodie iets aanpakt en verder je eigen tekst verzint. Geld dat als plagiaat of is dat legaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Je gebruikt altijd delen van andere melodieen.alle noten zijn n.l. al eeuwen in gebruik.
in de link staat de info die u nodig hebt.
http://www.ntb.nl/index.php?id=84
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien je het commercieel wil gebruiken, en je er succes mee hebt, zal het onder het mom van plagiaat, en met grote kans op succes aangepakt worden.
Indien het in besloten kring gebruikt word zal je hier geen last van hebben.
Het ligt ook aan het karakter van een liedje, indien je een parodie maakt kan dit ook aangevochten worden....maar veel artiesten zien daar van af, omdat dit als arrogant en onsportief gezien word....en dus ook weer ten koste gaat van de populariteit van de artiest.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En samples dan? Er wordt in grote mate gesampled, als je gewoon rechten afdraagt indien het commercieel wordt verspreid is er niks aan het handje...