waar kan ik celtische muziek met dissonanten vinden?

Ik ben op zoek naar muziek met (schijnbare) dissonanten.
Het is voor demo van vechtsporten (combi nunchaku, aikido, kendo, etc) waarbij iemand in een dilemma knapt. De dissonanten daarvoor zijn uitermate geschikt, maar ik kan het niet vinden. De celtische muziek die ik vind is allemaal heel harmonisch en dat dekt de lading dan toch weer niet echt.

Wie weet waar ik dit type muziek kan vinden? Linkjes zijn welkom.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel inderdaad Keltisch.
Op reactie dat Keltische muziek geen dissonanten kent, dat zou heel goed kunnen, maar dan lijkt de muziekstijl er op.
De dissonanten in de muziek van Major Lazer lijkt er inderdaad op, maar in mijn herinnering is het echt een Keltisch-achtig klinkende stijl.

Toegevoegd na 1 dag:
Extra toevoeging, de muziek heeft het gevoel van de film Braveheart, maar voor zover ik weet komt het daar niet vandaan.

9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Antoni
9 jaar geleden
Wat is "celtische muziek"? Of bedoel je Keltische muziek (in het Engels "Celtic")?
Amadea
9 jaar geleden
Ik vind het dissonante intro van Major Lazer's "Get free" geweldig.
Keltische muziek heeft geen dissonanten, daar zul je vergeefs naar zoeken.
Amadea
9 jaar geleden
Dus je vraag was niet duidelijk. Je bent niet op zoek naar Keltische muziek, maar hebt ergens muziek gehoord waarvan je denkt dat die Keltisch is. En die specifieke muziek zoek je nu. Is er nog wat meer over te vertellen, zoals instrumentaal of met zang, welke instrumenten hoor je, als er tekst bij is waar gaat die over?
Amadea
9 jaar geleden
In verband met die vechtsporten denk ik eerder aan een combinatie van folk rock en metal, hoor bijvoorbeeld deze: http://www.youtube.com/watch?v=W0Irp1bOLtU
Thecis
9 jaar geleden
Goed punt, mijn vraag was wellicht niet geheel duidelijk.
Kenmerken:
- Lijkt mijn inziens op Keltische muziek (heeft wat weg van de muziek van de flim van Braveheart.
- Instrumentaal en zang
- Dissonanten zitten voornamelijk in de zang.
- Tekst heb ik geen idee van. Het stuk wat je aandroeg heeft mijn inziens erg weinig te maken met vechtsporten / vechtkunsten. Het zit weliswaar redelijk vol met energie, maar als ik voor zoiets zou gaan zou ik eerder voor muziek uit de film Mortal Kombat gaan. Niet dit (heel misschien voor iemand met een Jo, maar zelfs dan...).
Aardig van de suggestie, maar niet wat ik zoek :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk ook eens aan de soundtrack van Lord of the Rings en The Hobbit,of het werk van Ennya . Amadea ; hoezo zitten er geen dissonanten in Keltische muziek ? Het barst er juist van. Dat is juist wat veel mensen er zo mooi aan vinden. Vaak komt het door de modaliteit / het gebruik van heptatonische toonladders en interpreteren we ze als zodanig, maar dat is precies wat mensen vaak raakt in deze muziek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissonantie_%28muziek%29
Amadea
9 jaar geleden
Naar Enya en Clannad heb ik vaak geluisterd, maar daar zijn echt geen dissonanten in te horen. Kennelijk is er verschil in betekenis van dat woord tussen geschoolde muziekmensen en mensen die wikipedia als bron gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die indruk krijg ik ook. Maar dat maakt niet uit hoor, je kunt niet overaql verstand van hebben, Je kunt in elk geval bij die link beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar goed, mijn muziekjaren liggen ver achter mij, dius kan best dat dat inmiddels veranderd is of daar anders over gedacht wordt. Een link over het ontbreken van dissonanten in Keltische muziek kan ik echter niet vinden ; wel veel kleine verwijzingen ernaar. (Naar dissonanten dus) Maar die komen ongetwijfeld allemaal ook van leken ;-)
Thecis
9 jaar geleden
Mijn ervaring is ook dat de Main Stream Keltische muziek heel harmonisch is en bijna geen dissonanten bevat. Een dissonant voor mij is als een toon (bijvoorbeeld 1 of 7 tonen scheelt. Of een anderhalf, 2.5 tonen etc. Maar geen terts, kwart, quint / kwint, etc.

Antwoorden (2)

Het is wel heel erg toevallig, maar door mijn zoektocht voor een andere vraag, ben ik zojuist op een muziekstijl gestuit die wel eens zou kunnen voldoen aan jouw verwachtingen. Het betreft zogernaamde ' epic music' . Voornamelijk film- of filmachtige muziek met neo-klassieke, keltische, arabische, gotische en nog zo wat elementen die spanning en opbouw in de muziek brengen, van heel rustig tot heel vol en dramatisch. Er is een schier eindeloze stroom van dat type muziek, dus welke aretiesten / componisten het beste bij je passen wat je precies zoekt zul je zelf een beetje moeten uitvogelen, maar ik vermoed dat dat de hoek is waar je in moet zoeken.

HIer zomaar een willekeurige cfompilatie ; heb hem niet helemaal in zijn geheel afgeluisterd nog. Op youtube vind je er legio van deze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Echter moet ik wel zeggen dat de zogenaamde epische,muziek soms onheilspellend kan klinken er weinig tot geen gebruik gemaakt wordt van dissonanten. Ik heb hier al best wel gezocht en (ook heel toevallig) de link die hier embedded is van Adrian von Ziegler heb ik onlangs ook geluisterd. Mooie muziek, maar niet wat ik bedoel (geen dissonanten).
Thecis
9 jaar geleden
Zelf kom ik zojuist dit tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=xJ_gZ-h2X9Y Op rond de 2 minuten doen een paar fluiten een paar kleine korte dissonanten.
Dit idee is het, maar dan met stemmen (mag ook met instrumenten, maar wat ik gehoord had was vocaal). Dit staat onder Dark Celtic Music.
Disonanten komen voor in de muziek van Adrian von Ziegler en is te vinden op YouTube zoals hieronder wordt aangegeven.
Ik zijn die vaak te vinden in de uitvoereingen van Clannad, Enya (Lord of the Rings), Celtic Women en Heather Dale. Op de sites Celtic Britain is ook nog wel het een en ander te vinden. Ook in de Scotse doedelmuziek komen vaak deze "vals klinkende" disonanten voor