Hoe komt de Cubaanse componist Leo Brouwer aan die puur Hollandse naam?

Ik neem dus aan dat hij Nederlandse voorouders heeft, als tweede achternaam heet hij overigens Mezquida. Maar weet iemand meer van de achtergrond van zijn naam Brouwer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

Juan Leovigildo Brouwer had de bekende componist en pianist Ernesto Lecuona als oudoom. Z'n vader, Juan Brouwer, was arts en amateurgitarist. Leo (z'n roepnaam) kreeg gitaarlessen van zijn vader en van zijn tante, Caridad Mezquida.
Zijn grootvader van vaderszijde was van Nederlandse oorsprong, maar woonde heel zijn leven in Cuba. Dat is inderdaad de reden van de voor Cubanen ongebruikelijke achternaam.

Toegevoegd na 10 minuten:
De componist noemt Nederland daarom "the country of my grandfather".
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ik kan de vraag denk ik sluiten, het lijkt mij onmogelijk je antwoord te overtreffen in volledigheid en bronvermeldingen.