Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke draad van de speaker is de + en welke is de - ?

ik heb pasgeleden nieuwe speakers gekocht en nu zit ik met de vraag welke van de 2 draden is de + en welke is de -

de ene draad is helemaal rood en de andere draad is half rood half zwart.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
951
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier staat het antwoord:
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/audio/weten-draad-plus-draad-luidsprekerkabel.430528

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

an sich maakt het niet uit. Zolang je maar dezelfde draad aansluit op dezelfde pool/ Dus: óf zwart/rood op de plus en rood op de min óf zwart/rood op de min en rood op de plus. De draden zien geen kleuren dus zolang je dezelfde draden maar op dezelfde pool aansluit is er niets aan de hand
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus als ik de zwart rood op de plus aansluit bij beide boxen op mijn stereo dan maakt dat niks uit ook niet zoals die aangesloten is in de speaker zelf want ik heb ze pas gister van marktplaats gehaald
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee maakt inderdaad niks uit. Het heeft met fase te maken. Als je elke speaker anders aansluit, krijg je fase verschuiving. Dit zorgt ervoor dat geluid heel raar klinkt en bepaalde frequenties opgeheven worden.
Dus allebei op dezelfde manier aansluiten.
Gaat niks kapot.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Klopt
De rode is altijd positief (de +) en de zwarte is altijd negatief (de -).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maakt niets uit. De draden moeten alleen op beide kanten op plus dan wel min moeten aangesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding