Kan ik een liedje onder mijn filmje zetten zonder dat ik lastig gevallen wordt om de auteursrecht?

Ik wil een liedje onder een filmpje zetten zonder dat gedoe met auteursrecht? Ik weet dat het eigenlijk niet mag maar alsnog?

En als ik een instrumental pak van dat liedje dat ik wil krijg ik dan nog steeds gezeur om de auteursrecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Amadea
9 jaar geleden
Als jij zélf een liedje maakt is het auteursrechts van jou. Verder mag jij alleen muziek gebruiken waarvan de rechthebbenden tenminste 70 jaar geleden overleden zijn, of die jij op sites vindt waar bij staat dat ze vrij te downloaden zijn.

Het beste antwoord

Zolang je je filmpje niet openbaar maakt en voor eigen gebruik houdt, mag je elke muziek daaronder zetten, wat je maar wilt. Geleend, gestolen, maakt niet uit.

Maar zodra als je je filmpje op Youtube gaat zetten of anderszins openbaar maakt, dan loop je tegen het 'Auteursrecht' aan. Die bepaalt dat je een vergoeding moet betalen aan de rechthebbenden op die onderdelen van jouw filmpje waarvan zij deel uit maken.
Daarbij maakt het niet uit of de muziek afkomstig is van de originelen of 'cover' artiesten.
Zelfs als je zelf de muziek maakt maar gebruik maakt van bestaande, door anderen gecomponeerde, muziekstukken.

Het auteursrecht gaat heel ver hierin. De bescherming van andermans werken wordt serieus opgepakt. Maar dat geldt ook voor al hetgeen jijzelf als origineel maakt, als anderen dat gaan gebruiken heb jij ook recht op een vergoeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder toestemming mag je iemand anders zijn of haar werk niet gebruiken. Toestemming houdt in dat of, je hebt schriftelijk toestemming van de auteur of het product is 'open source / freeware ' waardoor je het gewoon mag gebruiken. Mits je er een bron bij vermeld.

Dus in principe mag je ook het instrumentale van een liedje niet gebruiken, de auteursrechten liggen dan nog steeds bij de muziek producer en de artiesten zelf.

Als je het een en ander veranderd van het instrumentale (dus zelf maakt op de computer of gespeeld op een gitaar / drum etc) valt het principe onder jouw auteursrechten, maar dan als het gebaseerd is op zijn of haar product moet je wederom aangeven dat het gebaseerd is op zijn of haar product (of muziek).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op http://youtube.com/audiolibrary kun je met je google account gratis rechtenvrije muziek downloaden.