Doordat er weinig maan is (geen volle maan of half volle maan) is er weinig licht, maar is het behoorlijk donker (veel nacht). Doordat het vrij donker was had hij haar ook niet in de portiek zien staan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als onderliggende betekenis zou je er aan toe kunnen voegen: wat zie je werkelijk of wanneer zie je iemand echt staan.