Kun je een liedje 'ontleden'?

Bij een liedje wordt eerst de 'beat' gemaakt en daar wordt overheen gezongen/gerapt. Is het mogelijk om met een programma het deuntje en de zang uit elkaar te halen (of waarbij je in ieder geval de zang los kunt bewerken van het deuntje)? Zo ja, welk programma dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.bt-studio.nl/mixen/audio-bewerken/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ziet er handig uit :)

Antwoorden (1)

Simpel antwoord: Dat kan niet.
Een liedje wordt met al die lagen samengevoegd tot één laag. Je kunt dus niet zo'n laag weghalen als er maar 1 is. Veel van die programma's die beweren de tekst weg te halen verschuiven de toonhoogte. Je hoort de tekst nog ver weg en de muziek klinkt dof. Parodies die worden gemaakt maken een replica van de beat en gebruiken die.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bepaalde frequenties kan men wel degelijk uit een lied verwijderen waardoor men een "laag" weghaalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frequentie is toonhoogte.
Als je in een liedje van 1 laag een frequentie weghaalt heb je nooit alleen de beat. Zoals ik zei, je hoort altijd gezang op de achtergrond, en de muziek zal dof klinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Freqenties zijn geen lagen (als zijne individuele instrumenten).
Laag (lage tonen) zijn wel frequenties) :)
Door een (of bepaalde) frequenties er uit te filteren zal dit invloed hebben op alles (alle instrumenten) wat deze frequenties gebruikt.
Als je de multitrack opnames hebt kun je instrumenten in en uit schakelen. Anders wordt het behelpen. (zie reactie bij vraag).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat dit een correctie is op Theod?
Zoals ik zei, je moet een laag weghalen en geen toonhoogte verschuiven als dat niet duidelijk was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt MarcelRijk. :) Sorry voor onduidelijkheid.