Waar zitten bepaalde noten op een gitaar?

Ik wil via internet gitaar leren spelen, alleen ik kan nergens precies vinden hoede noten nou gespeeld worden. Is er misschien iemand die dit weet of een goede site weet waar ik dit kan leren? Alvast bedankt ;)

Toegevoegd na 47 minuten:
Geen electrische, maar een basgitaar ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (4)

Bij deze een link naar een Nederlandse gitaarles site succes
http://www.joice.dds.nl/indexned.html
Dit is wat je vroeg toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Losse noten speel je op de gitaar door een losse snaar aan te slaan (van boven naar beneden E-A-D-G-B-E) en door de snaren achter de fretjes in te duwen. Achter welk fretje en op welke snaar is natuurlijk afhankelijk van welke noot je wil spelen. Elk fretje staat voor een halve toon. Stel: we nemen de G snaar, dan is ie los dus een g, als je je vinger achter eerste fretje heb je een gis, tweede fretje een a, derde ais/bes, vierde een b, vijfde een C etc. (Tussen de b en c zit maar halve toon)

Echter speelt bijna niemand ooit losse, opzichzelfstaande noten op een gitaar maar eigenlijk altijd akkoorden. Die kun je bijvoorbeeld leren op www.ultimateguitar.nl (zoek naar een bekend liedje, en kies de akkoordenversie, niet de tab). Ga vervolgens met je muis op een akkoord staan en je ziet hoe je hem moet spelen. Ook YouTube kan een goede leermeester zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffff ook niet echt makkelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@blader20: Wie zei er dat gitaar spelen makkelijk zou zijn?;-) Het scheelt of je al wel of niet noten kan lezen. Zo wel, dan weet je al hoe een toonladder is opgebouwd, en dan is het eigenlijk slechts een kwestie van rekenen en kun je elke noot op de gitaar vinden en eigenlijk heel makkelijk. Zo niet, raad ik je aan het leren noten lezen en losse noten spelen op de gitaar voorlopig gewoon over te slaan, want dat heb je in principe helemaal niet nodig om leuk gitaar te kunnen spelen.
niko
12 jaar geleden
als je klassiek gitaar speelt,speel je juist wel losse opzichzelfstaande noten.akkoorden weinig en dan nog vaak gebroken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niko, maar niet om mee te beginnen en vaak alleen als iemand anders de begeleiding pakt ;-)
Het maakt niet veel uit waar je mee begint, kan allebei, maar veruit meest gebruikelijke is toch akkoorden, zeker bij mensen die nog geen noten kunnen lezen. (Ik weet dat je ook met losse noten kan beginnen, daar ben ik zelf ook ooit begonnen. Maar ik kon toen al wel noten lezen, wat dat een stuk gemakkelijker maakte)
niko
12 jaar geleden
@Rinke
vrijwel alle gitaarmethode`s voor klassiek gitaar zijn gebaseerd op het losse notenspel,vooral de eerste beginselen.en vrijwel allemaal zonder begeleiding.als er al begeleiding is ,is dat in het tweede of derde stadium(boek)en die bestaat dan weer uit een tweede partij die ook losse noten speelt.akkoorden worden later ook behandeld, maar in de meeste stukken komen ze als hele sporadisch voor,maar zoals ik eerder zei,gebroken.
ultimateguitar is een goeie site, maar kijk ook eens op youtube, b.v.
http://www.youtube.com/watch?v=7dXUW2wBS3I
Je kunt op youtube ook allerlei lessen volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Losse noten worden wel degelijk gespeeld, klassieke stukken speel je meestal niet in akkoorden.
Als je een basgitaar hebt, zijn de noten van de losse snaren (van boven naar beneden) E A D G (zoals de laagste 4 snaren van een 6-snaren gitaar. Verder is hierboven perfect uitgelegd dat je gewoon door je vingers over de fretten te schuiven verschillende noten kunt pakken, hoe verder op de hals, hoe hoger de noot.

Toegevoegd na 45 seconden:
En akkoorden spelen op een basgitaar lijkt me ook niet echt nodig..