Gehoor is een breed begrip. Publiek kun je ook je gehoor noemen. Je moet wel een heel begenadigd gitarist zijn als je publiek beter de zaal verlaat dan het erin is gekomen. Hooguit verlaten ze de zaal met een beter gevoel.

Je muzikale gehoor kan je wel verbeteren als je een muziekinstrument bespeelt. Maar dat komt je niet zomaar aanwaaien. Het hangt meer af van je aanpak en van je leraar.

Je kunt leren hoe je een gitaar stemt op gehoor. Met een gitaar kun je op 2 verschillende snaren dezelfde toon laten horen (bv. de 5e fret op de A-snaar is even hoog als de losse D-snaar). Daarmee kun je leren luisteren of de twee tonen gelijk zijn. In het begin denk je dat je ze redelijk goed gestemd hebt. Maar als je daarna een expert je gitaar laat stemmen, hoor je hoe ver je er naast zat. Na een poos ga je de verschillen steeds beter horen.

Als je de technische hobbel hebt genomen zodat je vrij gemakkelijk met de akkoorden overweg kan, is het ook belangrijk dat je de bladmuziek laat voor wat het is. Probeer het liedje uit je hoofd te spelen door goed te luisteren naar wat de melodie doet. Zo kun je op een gegeven moment horen welke akkoorden wel / niet passen bij dat stukje van de melodie. Natuurlijk moet je daar niet mee beginnen als je een zaal vol mensen voor je neus hebt. Maar gewoon rustig op je kamer, als niemand je hoort. Bladmuzikanten zijn vaak zo bang zonder bladmuziek. 'Stel dat je de verkeerde nootjes speelt?' Dat geeft pas wat als je er niks van leert.

En als je merkt dat je er niks van leert, pak dan de nootjes er weer bij. Ga luisteren waarom je bij dat stukje een D-akkoord moet spelen en geen A-akkoord. Speel het expres fout en luister hoe fout het klinkt. Doe het daarna goed en let op de verschillen.

Je kunt akkoorden op gehoor leren herkennen omdat de tonen van bijvoorbeeld de standaard greep voor een D-akkoord altijd dezelfde zijn. En omdat een gitaar 6 snaren heeft, kun je je gehoor steeds richten op die 6 tonen die je hoort. Dat is wel een voordeel van een gitaar boven een piano voor wat betreft het trainen van je gehoor.

Okee, het hangt ook wel af van je talent. Je hebt gewoon mensen die toondoof zijn. Die zullen het nooit leren. Maar dat kun je pas vaststellen na intensieve oefening waarbij geen verbetering optreedt. Net zoals dyslexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het gehoor kun je niet verbeteren
alleen luister je dan anders naar muziek

Toegevoegd na 5 minuten:
de beleving van de muziek word anders
je gaat dan meer op bepaalde dingen letten zoals klank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gaat gelijk op, je gitaarspel en je gehoor... Je gaat beter horen inderdaad en het gaat vanzelf, daar hoef je niets voor te doen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Je gehoor wordt zuiverder, je zult niet zachtere geluiden kunnen horen in die zin bedoel ik dat niet, maar wel zuiverder de tonen horen en beter de akkoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dit gaat voor heel veel mensen niet op. Eclatante onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus weg met die K.N.O. artsen, allemaal aan de gitaar dat zal Beter Horen niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is eclatant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een 'knallende' reactie. Eclatante A.M.
http://www.encyclo.nl/begrip/eclatant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Italiaanse muziekterm éclatant wil zeggen: schitterend, luisterrijk ...
Je oren zelf worden er natuurlijk niet beter van, maar net als met andere zintuigen gaan je hersenen door oefening beter met de informatie om.
Door een muziek instrument te leren bespelen ga je meer en beter onderscheiden en bovendien wordt je er nog intelligenter van ook. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gehoor verbeteren is misschien verkeerd verwoord. Maar, als je de vraag letterlijk moet beantwoorden; Nee. Je gehoor kan je niet wezenlijk verbeteren.

Maar, je zal wel merken dat als je geconcentreerd bezig bent met het luisteren je makkelijker geluiden kan onderscheiden, je kan jezelf dus trainen. Met wat oefeningen kan het waarnemen van geluid sterk verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!
het is weer het verhaal over 'trilling'.

De trillingen die ontstaan door de aangeslagen snaren worden in je gehoor 'omgezet/vertaald' naar geluidstrillingen.
Deze trillingen masseren ahw je gehoor die hierdoor beter kan gaan functioneren.

Er zijn hiervoor ook speciaal 'gebrande' CD's in de handel die bij het beluisteren ervan o.a. een verbetering van het gehoor beloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan niet. Ik speel zelf gitaar en er is helemaal niks veranderd ( niet dat ik het weet )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, oefening baart kunst.
Gebruik wel een goed gestemde gitaar!