Alternatieve muziek (ook alternatieve rock, alt-rock of alternative) - ook indie genoemd, dat eigenlijk een subgenre is - is een in de jaren 80 opgekomen verzamelnaam voor op kunstmuziek georiënteerde popmuziek en meer in het bijzonder rockmuziek, waarbij de kunstzinnige pretenties groter zijn dan de commerciële. Het ging daarbij aanvankelijk om artiesten die in het circuit van kleine zalen populair werden en hun platen meestal op kleine, onafhankelijke platenlabels uitbrachten. De alternatieve rock was een vervolg op de punkrock, soms gecombineerd met folk, reggae en elektronische muziek.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is alternatieve rock. De vraag gaat over alternatieve muziek, daar is alternatieve rock een onderdeel van. Je slaat nu bijvoorbeeld alle alternatieve dance muziek geheel over.
De alternatieve muziek kun je op zich behoorlijk breed zien.
Behalve de vaakgenoemde alternatieve rock kun je ook stijlen als folk, new age, wave, darkwave, gothic, industrial en de vele crossovers hiertussen als alternatieve muziek opvatten.
Deze muziek voldoet vaak niet aan de gemiddelde "mainstream" normen, bijv. door de min of meer extreme inhoud (dit kan ook tekstueel zijn) en de soms ongeschikte lengte van de nummers.
Ook de harde muziek wordt wel gecategoriseerd als alternatief, maar doorgaans bestaat hier wel een aparte categorie voor.
Soms is ook de grens van alternatief ja of nee wat vervaagd. Bands als Nirvana en Pearl Jam werden aanvankelijk als alternatieve rock/grungeband gezien, maar door het enorme succes lijken deze bands ook door het mainstream publiek te zijn omarmd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pop wordt gezien als muziek wat mainstream is, airplay krijg op de radio en door algemeen publiek geluisterd wordt (12-40)
Alternatieve muziek is muziek wat hier van afwijkt. Het is dus een erg breed begrip.
Toch wordt het in "de volksmond" globaal toch wel een beetje gezien als alternatieve rock muziek, wat dus eigenlijk rock muziek is (denk aan peal jam, ac/dc, KISS, Rolling Stones, Bruce Springsteen etc.) maar dan daar ook nog weer alternatief van (denk aan Linkin Park, Nirvana, Avenged Sevenfold, Asking Alexandria, Angels & Airwaves, U2 etc.)