Populaire muziek is van alle tijden. In de middeleeuwen en de renaissance zijn er al deuntjes die algemeen bekend zijn. Hoe die klonken weten we in veel gevallen nog omdat de melodieën zijn overgeleverd als psalmen, gezangen en kinderliedjes.

Van popmuziek is pas sprake wanneer zich binnen die populaire muziek een aparte muziekcultuur voor jongeren aftekent. In Nederland gebeurde dat in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. In de loop van de jaren vijftig kregen jongeren, voor het eerst in de geschiedenis, een eigen besteedbaar budget. Dat ging op aan bromfietsen, nylons, sigaretten, snacks en grammofoonplaten (45 toeren singles).

In de jaren vijftig was de invloed van de Amerikaanse bevrijders groot. Alles uit de Verenigde Staten oogde mooier en smaakte beter. Swing, jive, boogie woogie en country & western waren populaire genres. In de nachtclubs in de grote steden klonk soms zelfs rhythm & blues. Toen in de Verenigde Staten in 1955 popmuziek met rock & roll voor het eerst een massaal karakter kreeg volgde Europa meteen. De eerste Nederlandse navolgers ( Fouryo’s, Butterflies, Sweet Sixteen) kopieerden echter alleen de vorm, niet de rauwheid. Pas in 1960 verscheen de eerste echte Nederlandse rockplaat: "Kom van dat dak af" van Peter en zijn Rockets.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku wel!