Hoe komt een radiozender aan muziek?

Hoe komt een radiozender, zoals 3FM, Q-Music of radio 538 aan hun muziek? Downloaden ze die gratis, kopen ze de muziek of gebruiken ze software als bijvoorbeeld Spotify?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (3)

Op bijvoorbeeld sbs 6 zie ze vaak van die films, die huren ze dan voor één jaar. Ik denk dat het bij radiozenders ongeveer hetzelfde werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze huren dus de muziek van een x aantal artiesten om ze af te mogen spelen op hun radiozender?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee.. ^^"
Ze huren die op een site of zo, en dan mogen ze die een jaar lang gebruiken.
Maar ik weet het niet zeker hoor!
De Plugers van de platenmaatschappijen geven deze aan de DJ's Platenmaatschappijen hebben er namelijk alle belang bij dat de muziek gedraaid wordt op de radio .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De platenmaatschappijen hebben er belang bij dat de muziek bij de verschillende stations en/of dj's komt. Daarom hebben ze pluggers in dienst die er voor zorgen dat de muziek onder de aandacht wordt gebracht. Artiesten kunnen ook ongebonden pluggers inhuren om het contact met de verschillende radiostations te onderhouden. Tegenwoordig wordt er steeds vaker ook gebruik gemaakt van downloads, mp3 die per mail worden opgestuurd. Het vervelende is dat dit eigenlijk niet mag omdat radiostations met een wet van 1906, het gebruikte materiaal fysiek in bezit moeten hebben. Mailen werkt niet altijd omdat er aan de ene kant een heel groot aanbod van muziek is en aan de andere kant er een vertrouwens band tussen de dj/station en de plugger moet bestaan. Op deze manier wordt ook vaak het contact voor een interview of live-optreden gerealiseerd.
De plug is meestal op woensdag, dan trekken de pluggers door Hilversum van studio naar studio om hun waren af te geven en te promoten.