Wat kan er mis zijn als ik last krijg van mijn pols tijdens het pianospelen?

Ik zit gewoon normaal voor mijn keyboard, maar na het spelen van een paar akkoorden krijg ik last van mijn pols.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
7.8K

Het beste antwoord

Dan heb je last van RSI klachten. Je houd je handen/ polsen te lang in een houding en opgegeven moment beginnen je polsen pijn te doen. Daar moet zeker rekening mee houden. Zie ook bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet vreemd dat het alleen is met keyboard? Ik zit namelijk dagelijks meerdere uren op een computer, maar als ik 2 minuten pinaospeel krijg ik ineens last?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij piano spelen moet je meer kracht zetten dan typen achter een computer. Dit vereist andere spieren.
Denk er ook eens aan datje misschien te laag zit als je achter je piano zit. Of misschien zit je met een gebogen rug.
Ook kunnen de toetsen te zwaar zijn. Yamaha heeft dit vooral. Oudere akoestische piano's kunnen ook vaak zwaarder spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, en gek genoeg kan het overstrekken van je pink en duim ook die klachten geven. Dus bij het spelen van brede akkoorden.

Andere antwoorden (3)

RSI is de afkorting van Repetitive Strain Injury, schade die optreedt door herhaalde overbelasting. In de volksmond heet RSI ook wel muisarm, maar dat is achterhaald. RSI bestond al lang voor de uitvinding van de computermuis. Driehonderd jaar geleden al was de term 'notarissen- en schrijversziekte' bedacht. Dit was in feite een ontsteking van de pezen en omringende weefsels in de hand en pols die veel voorkwam bij schrijvend kantoorpersoneel. Dergelijke pijnsyndromen kwamen toen ook al voor bij musici zoals pianisten en violisten.
fremar
10 jaar geleden
Dat kan betekenen dat je pols protesteert tegen te lang te vaak dezelfde beweging maken @Mayman.
Het heet RSI en kan heel veel pijn doen.
Meteen minder gebruiken, rust geven.
Als je ook naast het keyboard spelen veel aan de computer zit, is het simpelwel over belasten van je pols.

Het kan heel ernstig zijn/worden, fysiotherapie kan helpen, of eventueel operatief.

Ga naar de huisarts als het te lang duurt, vraag professionele hulp.

Sterkte ermee, het is irritant en doet pijn, ik weet het ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gewoon hoger gaan zitten.