is er een verschil tussen majoor of miner, of is minor gewoon de vertaling van majoor?

dus majoor en minor, is er een verschil daartussen of is minor gewoon de vertaling van majoor?
het gaat over ukelele akkoorden (Am, Em en Dm)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (3)

Het zijn twee verschillende toonsoorten.

Minor wordt vertaald als mineur (kleine terts) en major als majeur (grote terts)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het over muziek hebt, dan spreek je officieel over majeur en mineur. De verschillen worden via onderstaande link uitgelegd. Major en minor heeft met opleidingen te maken. Deze termen worden wel vaker verwisseld.
http://pianopro.nl/majeur-mineur-akkoorden/
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Major en minor(Engels) zijn gewoon majeur en mineur in Nederlands. Als je een dag op youtube akkoorden gaat leren spreek je ook vanzelf over Eej-minor (en dan bedoel je dus A-mineur). Dus de term wordt niet verwisseld, maar in de verkeerd taal uitgedrukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Major_and_minor
jc54
10 jaar geleden
http://www.windesheim.nl/studeren/studie-kiezen/major-en-minor-uitgelegd/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en? Ik zeg nergens dat dat het niet ook betekent. Wat ik bedoel uit te leggen is dat mensen major en minor ipv majeur en mineur gebruiken omdat het gewoon hetzelfde is maar dan in het Engels niet omdat het iets met opleidingen te maken heeft. Dit gebeurt:
Speel hem eens in minor
Bedoel je mineur?
Oh ja werk de hele dag met Engelse muzikanten Dit gebeurt niet(of zelden):
Speel hem eens in minor
Bedoel je mineur
Oh ja heb de hele dag zitten bedenken in welke bijvakken ik zou kiezen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kwestie van context dus.
major disasters can occur when a musician confuses an E minor with an A major ;)
Als je over akkoorden praat heb je 4 soorten, majeur, mineur, diminished en augmented (de laatste twee moet je even negeren). Majeur heeft een vrolijk geluid (aangeduid met alleen A bijv.) en mineur is verdrietiger (aangeduid met Am).

Een A (A majeur) bestaat uit twee tertsen, een grote en een kleine terts (dit is een toonsafstand) het verschil zit 'm in welke eerst komt. De grote of de kleine. Een majeur is een grote terts met een kleine.

Mineur is een kleine terts met een grote.

(diminished is twee kleine, en augmented is twee grote).

Ik hoop dat dit een beetje helpt!

In het engels is majeur : major en mineur : minor