Hoe kan ik een mooiere sound krijgen?

Hoe kan ik een mooiere sound krijgen? Ik heb jaren lang zangles gekregen en zelf het conservatorium gedaan, maar hoe langer ik met zingen bezig ben hoe onzekerder ik word over mijn klank en zangstem. Ik zing technisch aardig al zeg ik het zelf, maar ben door de jaren heen steeds kritischer geworden naar mijn eigen stem kleur vooral. Ik ben een alt en heb een aardig bereik ontwikkeld en zing over het algemeen zuiver. Mijn vraag is hoe kan ik mijn sound aangenaam maken voor mijn luisterend oor? Als ik het opneem klopt alles maar ik vind het niet mooi. P.S. Ik heb nog steeds prive (Licht Jazz) zangles van een zangdocent van het conservatorium.

Groet een onzekere zangeres

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1K
SimonV
10 jaar geleden
Op zich is dit natuurlijk een vraag die je aan je zangdocent zou moeten stellen.
Maar het lijkt meer een psychologische kwestie dan een muzikale. Hoe onzekerder je wordt en zingt, hoe minder mooi je stem zal klinken.
Kun je zeggen wat er volgens jou in je stem ontbreekt? Waarom vind je je stem niet aangenaam (meer)?

Het beste antwoord

Het klinkt alsof je door alle aandacht voor je zangtechniek de ziel in je stem kwijt bent geraakt.
Ik raad je aan eens te gaan praten met een Ademhalings- en Ontspanningstherapeut. Die kan je helpen om je oorspronkelijke stem en weer terug te vinden zodat je weer gaat genieten van het zingen en een mooi timbre krijgt.
Google maar eens op AOT en methode van Dixhoorn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou me niet richten op het verkrijgen van een 'mooie sound' , maar er gericht op zijn dat je geniet van het zingen. Als je dat ontspannen doet, ook naar publiek, zal dat terug te horen zijn als iets wat een mooie sound ruimschoots overtreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je naar je eigen stem luistert die je hebt opgenomen, dan klinkt dat bijna altijd wel raar. Hij klinkt immers anders dan hoe je het normaal hoort.
Het beste kun je bij je docent aangeven dat je aan de klankkleur van je stem wilt werken en deze weet beter hoe dat moet (of waar je moet zijn) dan wij. Houdt er rekening mee dat je stem een kwetsbaar instrument is, waar je niet zomaar gekke dingen mee moet gaan doen.
Mogelijk heeft je docent of speciale oefeningen voor je of zegt dat je gek bent, omdat je stem al heel goed klinkt. En daarnaast, als je met vertrouwen zingt, komt dat je stem zeker ten goede!