als er in een partituur vijf bolletjes bij één noot staan, wat moet je dan spelen?

ik heb een partituur die ik moet instuderen. nu staat elke noot er meerdere keren op, ttz één noot staat opgetekend als een stok met vijf "bolletjes". dus de noot wordt niet voorgesteld als een streep met onderaan een (vol of leeg) bolletje, maar als een streep met vijf bolletjes.
het onderste bolletje staat dan bv. op mi, het tweede fa, het derde op sol enz... allemaal vlak boven elkaar dus.
nu is het mij helemaal niet duidelijk welke noot ik nu precies moet spelen....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allemaal tegelijk, dan is het een namelijk akkoord.

Dat hangt er van af welk instrument je speelt en hoe, Bv bij een piano moet je dan in verhouding met de tijdseenheid al deze noten in 1 keer spelen, wat men dan een akkoord noemt, Maar het kan ook zijn dat je bv klarinet speelt, en dan kan je maar 1 noot spelen, Het is dan niet de bedoeling dat je al die noten speelt. Je moet dan 1 noot spelen uit het akkoord. Dat is dan gewoonlijk een partituur van een orkest waar dan meerdere klarinetten in spelen. Dan wordt er afgesproken wie welke noot uit het akkoord speelt. Dat is dan de methode om klarinetten een akkoord te laten spelen Robby BB

Als je een instrument bespeelt waarmee je meerdere tonen tegelijk kan spelen moet je ze allemaal tegelijk spelen (bijv. op een piano / keyboard) Maar bij een instrument waarmee je maar een toon tegelijk kan spelen moet je er maar 1 spelen. Vaak komt dit vaak voor bij muziekpartijen die geschreven zijn voor een harmonie- of fanfareorkest en er wordt dan onderling afgesproken wie welke noot speelt. Speel je deze partij in je eentje? Dan is het meestal gebruikelijk om de hoogste (dus bovenste noot op de notenbalk) moet spelen. Succes, en veel plezier!

Uit de reacties begrijp ik, dat je accordeon speelt en dat je met één knop een heel akkoord weergeeft. Je zult dus moeten uitvogelen welk akkoord er gevraagd wordt. Dat is nog niet zo eenvoudig, aangezien je ook omkeringen te zien kan krijgen. Bijv. in jouw eerste voorbeeld staat er D-Fis-A dan kijk je naar de onderste noot. Keer ik dit akkoord echter om, dan staat er Fis-A-D en dan is het dus wat lastiger te herkennen; het is nu niet de onderste noot die dat aangeeft. Je kan het juiste akkoord dan vinden door hem in gedachten steeds een keer om te keren (onderste noot een oktaaf hoger bovenaan plaatsen) totdat alle noten weer netjes een terts van elkaar af liggen (dus net als in het voorbeeld precies 1 streepje). En dan is het de onderste noot die het akkoord aangeeft. Bij vier of zelfs vijf verschillende noten wordt het wel lastiger; je hebt daarvoor wel wat algemene muziekleer nodig om te herkennen wat je hebt. Ik denk daarom dat je gewoon een beetje hulp moet zoeken dat iemand er voor jou bijschrijft wat voor akkoorden het zijn. Het is handig iemand te vragen die bijv. piano speelt. Als je een keer symbolen hebt, kan je het gewoon spelen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100