als er in een partituur vijf bolletjes bij één noot staan, wat moet je dan spelen?

ik heb een partituur die ik moet instuderen. nu staat elke noot er meerdere keren op, ttz één noot staat opgetekend als een stok met vijf "bolletjes". dus de noot wordt niet voorgesteld als een streep met onderaan een (vol of leeg) bolletje, maar als een streep met vijf bolletjes.
het onderste bolletje staat dan bv. op mi, het tweede fa, het derde op sol enz... allemaal vlak boven elkaar dus.
nu is het mij helemaal niet duidelijk welke noot ik nu precies moet spelen....

Picture for question
10 jaar geleden
in: Muziek
3.2K
Amadea
10 jaar geleden
Kan je er een afbeelding van laten zien? Ik begrijp nog niet wat je bedoelt.
liveisgreat
10 jaar geleden
Amadea, ik heb iets gevonden hopelijk lukt het om het op te laten. het is niet helemaal wat ik bedoelde. maar op de partituur staan de noten ongeveer zo aangegeven (wel meer gevarieerd , halve/hele/achtste.... en natuurlijk niet met die pijltjes, codes etc...
maar dus wel die bollen boven elkaar.
Amadea
10 jaar geleden
Ah, dan heeft iHave het bij het rechte eind. Wat mensen toch bezielt om op die negatieve duim te drukken? Het zijn akkoorden, en die kun jij in z'n geheel spelen als jij piano, orgel, accordeon, of gitaar speelt.
liveisgreat
10 jaar geleden
ja punt is dat ik op een accordeon bij de akkoorden natuurlijk geen vijf toetsen tegelijk kan induwen. ik moet één noot hebben voor een akkoord. dus ik moet weten of het een C-akkoord of D-akkoord enz is en majeur/mineur/"7" etc.
Met die aanduiding weet ik niet welke letter ermee overeen komt. Neem nu die eerste "noot" (dus Ig op de afbeelding). het onderste bolletje staat op "re" . Is het akkoord dat daarmee overeenstemt dan "D"? Of met welke letter komt zo een aanduiding overeen anders?
Amadea
10 jaar geleden
Maar op een accordeon speel je toch met de ene hand akkoorden en met de andere hand de melodie?
liveisgreat
10 jaar geleden
bij een accordeon krijg je sowieso een samengestelde klank als je een akkoord induwt. dus bij D hoor je niet enkel D, maar naargelang het majeur/mineur/7 etc is ook andere noten. dat is anders dan bij een piano, waar je inderdaad meerdere toetsen moet induwen voor een akkoord.
Amadea
10 jaar geleden
Ja, daar zit het 'm nou in. Door de noten te lezen kan jij afleiden welk akkoord het is.

Het beste antwoord

Allemaal tegelijk, dan is het een namelijk akkoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
o jee.... dat wordt moeilijker. bedankt toch!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou je op de piano de toetsen e ,f ,g, a, en b allemaal tegelijk moeten aanslaan. Geloof niet dat het mooi zal klinken.

Andere antwoorden (3)

Dat hangt er van af welk instrument je speelt en hoe,
Bv bij een piano moet je dan in verhouding met de tijdseenheid al deze noten in 1 keer spelen, wat men dan een akkoord noemt,
Maar het kan ook zijn dat je bv klarinet speelt, en dan kan je maar 1 noot spelen, Het is dan niet de bedoeling dat je al die noten speelt. Je moet dan 1 noot spelen uit het akkoord. Dat is dan gewoonlijk een partituur van een orkest waar dan meerdere klarinetten in spelen. Dan wordt er afgesproken wie welke noot uit het akkoord speelt.
Dat is dan de methode om klarinetten een akkoord te laten spelen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de piano is vijf noten in één keer wel een beetje veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt toch twee handen als uw handen niet groot genoeg zijn om een 5 noten akkoord met 1 hand te spelen,
Kijk eens naar volgende link,
http://pianoweb.com/5-note-chords/
liveisgreat
10 jaar geleden
ik speel accordeon... met drukknopen (dus geen pianoklavier). het is me niet duidelijk :
moet ik akkoorden spelen met de linkerhand dus (en hoe ik kan zien over welk akkoord het gaat als er vijf bolletjes staan. moet ik dan bv. naar de onderste noot kijken (een akkoord is bij een accordeon automatisch meerdere noten)?)
of
moet ik mijn noten spelen (dus rechterhand) en dan meerdere noten tegelijk aanslaan? niet evident....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag is kan je uw duim gebruiken op een knoppen accordeon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nu gezien op youtube dat je ook de duim gebruikt
je moet gewoon de noten aanslaan met de hand waarvoor ze geschreven zijn. Meer is het niet. Welk akkoord je speelt is dan van weinig belang. Het is door te oefenen dat je op zicht automatisch uw vingers gaat plaatsen. het recept is oefenen oefenen oefenen.
Maak u nog niet teveel zorgen over deze akkoorden Moet je eens naar volgende link gaan. Er speelt hier een acrobaat op de klarinet. Ikzelf speel klarinet maar waarom ik altijd naar deze link terug ga is voor de accordeonist zijn begeleiding. De naam is Uzi Rozenblat en is 1 van de beste accordeonisten, speelt wel op een klavier. Wat ik nu zo bijzonder vind is dat je bijna niet ziet dat hij speelt. Het is alsof hij over de accordeon zweeft.
http://www.youtube.com/watch?v=O-twBJvL9BY
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jumper, dat blijf ik moeilijk vinden. Mijn andere hand moet al zoveel andere toetsen aanslaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik houd het maar bij je uitleg van de klarinetten in het orkest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is dat moeilijk om met uw twee handen iets verschillend te doen, zeker op een zo moeilijk instrument als een accordeon.
Door te oefenen en niet te moeilijke partituren te nemen ga je zien dat je uw handen afzonderlijk zult kunnen gebruiken. Dat komt door dat je gewoontes aankweekt waar je niet meer moet over nadenken. Een mooi vb is de manier waarop wij lopen of gaan. Daar moet je ook niet over nadenken, dit gaat automatisch. Nu met muziek is dat het zelfde.Als je dan een een noot leest dan zal je niet eerst moeten nadenken over welke vinger je moet gebruiken maar dat moet je oefenen en niet te snel opgeven.
Ik kan nog wel een tip geven. Als je aan het spelen bent en je maakt een fout stop dan niet met spelen, maar ga nog enkele maten verder.
Stopt en ga terug iets voor de fout die je gemaakt hebt en herhaal.
Daarmee kweek je geen reflex aan te stoppen wanneer je iets fout doet. Als je later een examen doet is het ook niet de bedoeling dat je dan stopt bij een fout. Een tweede tip is Wanneer het niet lukt om iets te spelen, blijf dan niet proberen maar stop en probeer enkele dagen later nog eens. Gewoonlijk zal het dan wel lukken Hier nog een link waar je de accordionist beter hoort. Die moet ook niet nadenken over hoe hij speelt
http://www.youtube.com/watch?v=b6ZhedsskDk
liveisgreat
10 jaar geleden
ik kan normaal gezien goed accordeon spelen hoor. maar ik speel met partituren waar het akkoord "onder" de notenbalk staat. Nu heb ik een partituur waar er twee notenbalken boven elkaar staan per lijn. Dus twee notenbalken dan een spatie, dan nog twee notenbalken. En de bovenste van de twee heeft dus vijf bolletje boven elkaar voor één noot. Als dat akkoorden zijn (wat ik nu wel denk), wil ik de letters eronder schrijven. maar hoe moet dat dan. bv. een noot waarvan het onderste bolletje op de Do staat, is dat dan gewoon een C-akkoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zo een vermoeden dat jij geen noten kunt lezen, verbeter mij als ik het mis heb
liveisgreat
10 jaar geleden
wel hoor... enkele jaren notenleer achter de rug. Maar dergelijke partituren niet gewend.
mijn "gewone" partituren zijn partituren met halve noten hele noten achtste noten bemols kruisen pauzes sleutels etc.
onder de notenbalken staan dan letters die zeggen welk akkoord ik moet spelen, bv. C, D, Dem etc...
een partituur waarin er vijf bollen staan bij één streep (of hoe moet ik dat nu simpel omschrijven) wijst blijkbaar ook op een akkoord. Vraag is welk akkoord. Ik zou het willen omzetten in een partituur waarin ik de akkoorden kan noteren op de voor mij gangbare manier (dus letters) dat lijkt me veel makkelijker....
Amadea
10 jaar geleden
Je kijkt naar de onderste noot. In combinatie met de voortekens kan je daaruit aflezen welk akkoord je moet spelen. D (Re) groot of b (Si) klein.
liveisgreat
10 jaar geleden
aha, hier staat het wat ik moet weten zie, bedankt Amadea. ik kan je geen plusje geven, maar stuur je hierbij symbolisch toch een dikke dankjewel!
Als je een instrument bespeelt waarmee je meerdere tonen tegelijk kan spelen moet je ze allemaal tegelijk spelen (bijv. op een piano / keyboard)

Maar bij een instrument waarmee je maar een toon tegelijk kan spelen moet je er maar 1 spelen. Vaak komt dit vaak voor bij muziekpartijen die geschreven zijn voor een harmonie- of fanfareorkest en er wordt dan onderling afgesproken wie welke noot speelt. Speel je deze partij in je eentje? Dan is het meestal gebruikelijk om de hoogste (dus bovenste noot op de notenbalk) moet spelen.

Succes, en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de reacties begrijp ik, dat je accordeon speelt en dat je met één knop een heel akkoord weergeeft.
Je zult dus moeten uitvogelen welk akkoord er gevraagd wordt.
Dat is nog niet zo eenvoudig, aangezien je ook omkeringen te zien kan krijgen.
Bijv. in jouw eerste voorbeeld staat er D-Fis-A dan kijk je naar de onderste noot.
Keer ik dit akkoord echter om, dan staat er Fis-A-D en dan is het dus wat lastiger te herkennen; het is nu niet de onderste noot die dat aangeeft.
Je kan het juiste akkoord dan vinden door hem in gedachten steeds een keer om te keren (onderste noot een oktaaf hoger bovenaan plaatsen) totdat alle noten weer netjes een terts van elkaar af liggen (dus net als in het voorbeeld precies 1 streepje). En dan is het de onderste noot die het akkoord aangeeft.
Bij vier of zelfs vijf verschillende noten wordt het wel lastiger; je hebt daarvoor wel wat algemene muziekleer nodig om te herkennen wat je hebt. Ik denk daarom dat je gewoon een beetje hulp moet zoeken dat iemand er voor jou bijschrijft wat voor akkoorden het zijn. Het is handig iemand te vragen die bijv. piano speelt. Als je een keer symbolen hebt, kan je het gewoon spelen.
Succes!