wat betekent het als een instrument in "do" staat?

ik was op een jamsessie. nu zei de begeleider dat "instrumenten die in do staan" een bepaalde partituur moesten hebben. hij had ook partituren voor "instrumenten die in fa' staan.
hoewel ik vrij muzikaal ben heb ik nooit lessen gevolgd, dus ik begreep dit even niet. ik snap wel dat een partituur in do, la enz;.. kan staan, maar een instrument heeft toch alle noten ter beschikking?

10 jaar geleden
in: Muziek
4.7K

Het beste antwoord

In het Nederlands zeggen wij dan dat het voor een C-instrument is. Als zo'n instrument een C speelt dan hoor je ook een C klinken. Terwijl je bij een F-instrument (dat is in Fa) dan geen C hoort maar een F, en bij een Bes-instrument (Si mol) een Bes. C-instrumenten zijn bijvoorbeeld een viool, een fluit, en een hobo. Een hoorn is vaak in F. Een trompet en een klarinet staan in Bes.
Amadea
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
sorry ik begrijp het nog niet helemaal....wat is hiervan eigenlijk het nut? kunnen ze niet gewoon alle instrumenten in do zetten bv. ? er is toch op ieder instrument een "do" dus waarom zorgen ze er dan niet voor dat als je C speelt je een "do" hoort? lijkt me toch veel eenvoudiger, dan moet je geen verschillende partituren voorzien.....
Amadea
10 jaar geleden
Dat heeft te maken met de bouw van het muziekinstrument en de grepen die gebruikt worden om een bepaalde toon te spelen. Gebaseerd op de grondtoon is het logischer om het instrument een andere stemming te geven.
Reddie
10 jaar geleden
+
liveisgreat
10 jaar geleden
Amadea, bedankt.
Het ligt helemaal aan mezelf, maar ik snap nog altijd niet waarom men instrumenten niet zo kan bouwen dat een bepaalde greep "do" is en dat dat de grondtoon is. de grondtoon is toch de toon waar een instrument in staat he? en zeker als ik lees dat het door de stemming komt, kan men dan niet zo stemmen dat het in "do" staat?
Amadea
10 jaar geleden
Hoe het technisch in elkaar steekt weet ik ook niet, dus de finesses ervan kan ik niet uitleggen. Maar het komt er op neer dat degene die het instrument bespeelt heel ingewikkelde grepen zou moeten toepassen als elk instrument zodanig zou worden gebouwd dat het in C gestemd was. Het is gewoon om het bespelen minder ingewikkeld te maken.
liveisgreat
10 jaar geleden
aha,ok, bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Transponerende instrumenten zijn meestal blaasinstrumenten
De lengte van het luchtkanaal dus de lengte van het instrument, bepaalt welke toon je hoort. Hoe langer hoe zwaarder de toon.
Als je nu andere tonen wil hebben dan moet je het insrument verkleinen of vergroten. Dat doe je door er gaatjes in te maken. Als je nu al de gaatje toehoud heb je de zwaartse toon, want dan is het instrument op zijn langst. Open je nu een gaatje dan verkort het instrument tot aan dat gaatje en wordt je toon hoger. Bij een klarinet heeft men nu een hele konstructie gemaakt om die gaatjes te openen en te sluiten. Daar is en hele studie aan besteed om dit op punt te zetten. Men had nu verschillende bv clarinetten van klein naar groot tot en met de bas clarinet. Wat bleek nu dat men met de zelfde greep op de verschillende soorten klarinet een andere toon hadden. Nu hadden ze de keus tussen , we maken voor alle soorten klarinet een andere konstruktie maar dat is niet te doen, of we geven ze allemaal het zelfde mechanisme en we passen het partituur aan. Het grote voordeel is dat wanneer je een bes klarinet kunt spelen je ook een bas klarinet kunt spelen omdat het over de zelfde grepen gaat.Dan hebben ze ook gezocht waar op de klarinet de beste plaats is voor de Do van het partituur en niet de do van de do toon.
Ik weet nu dat een do op mijn klarinet ook in Amerika een do op een klarinet is en dat het klinkt als een Bes. Ik kan ook een klarinet in china kopen en dan dat ik de zelfde grepen kan gebruiken.
En een clarinet kan men niet naar een pepaalde toon stemmen, wat men met een viool bv wel kan door de snaren wat harder aan te spannen, maar dat wordt niet gedaan.
Amadea
10 jaar geleden
Indien het allen Bes-klarinetten met Boehmsysteem zijn. Ik speelde klarinet met Albertsysteem, en dat heeft andere grepen!

Andere antwoorden (1)

Dit noemt men transponerende instrumenten.
Je hebt een Bes en een A, als ik nu een partituur van een viool neem en ik speel dat met een Bes klarinet. Wanneer ik nu een C (Do) tegenkom op het partituur en ik speel een Do op de klarinet, dan hoor je geen Do, maar een Bes(Si mol), Als ik nu op een A klarinet die do speel dan hoor ik geen Do, ook geen Bes, maar een A (la). Ik heb dan de zelfde vingerzetting als op de Bes, maar toch hoor ik een A. Om dit probleem op te lossen gaat men de partituur transponeren (aanpassen). Dat wil zeggen dat men dan in plaats van een Do schrijft een Bes of een A schrijft of men zet het in een andere toonladder. Een tweede mogelijkheid is dat ze iedereen het zelfde partituur geven en dat dan de muzikant a la minuut (direkt) In het hoofd de partituur veranderd.
Of de dirigent zegt in welke toonaard het stuk staat voor een bepaalt instrument. Dan weten de andere instrumenten welke noten ze moeten spelen op hun instrument.
Voor beroepsmuzikanten is dat een koud kunstje.
Robby BB

Toegevoegd na 12 minuten:
Wanneer men zegt dat een partituur in Do staat wil dat zeggen dat er geen mollen of kruisen aan het begin van de partituur staan, bij andere staan er dan wel mollen of kruisen en zo bepaal je dan in welke toon het staat.
In het geval van de Bes klarinet, bv weet je dat wanneer je een do speelt je eigenlijk een si mol (bes) hoort. Maar als je te samen met een viool een do speelt dan klinkt dat vals omdat de klarinet een halve toon te laag klinkt. Dan kan je dat oplossen door bv een Kruis vooraan de partituur van de klarinet te zetten. Daardoor speelt dan de klarinet een halve toon hoger en komt ze gelijk met de viool.
Dit is zeer summier uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+PLus ik vind het knap uitgelegd.
liveisgreat
10 jaar geleden
wel ik begrijp er toch nog niet alles van. even samen vatten:
- partituren zonder kruis zijn in "do". dit is geëigend voor instrumenten met grondtoon "do" die als je C speelt, dus een "do" geven
- C is bij sommige instrumenten bv. bes of A. als je dan een C speelt heb je dus geen do maar bas of A.
Tot hiertoe ben ik juist denk ik he?
Verder
- als een partituur in bv. Do staat, en je instrument A, dan moet je "La" spelen als er een do staat indien de partituur niet aangepast is. (lijkt me nu wel vrij moeilijk om doen, idd voor gevorderde muzikanten)
Klopt dat nog?
En hoe ziet een partituur er dan uit die in bv. A staat? Is dat hetzelfde + kruisen e;d.? En moet je dan een do spelen als de noot in de notenbalk op La staat? Domme vraag wellicht, maar ik vind het erg ingewikkeld allemaal.
liveisgreat
10 jaar geleden
bas = bes natuurlijk. schrijffoutje.
Amadea
10 jaar geleden
Een A-instrument laat een A horen als er een C op gespeeld wordt. Als het muziekstuk in de toonsoort C groot staat, en dus geen voortekens heeft voor een C-instrument, dan moet het stuk voor het A-instrument getransponeerd worden naar twee tonen hoger. Dus wordt het in E groot, en staan er vier kruisen aan de sleutel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ieder instrument kan eender welke toonladder spelen, Dus een viool speelt niet alleen partituren waar geen kruisen of mollen voor staan.
De viool kan ook andere toonladders spelen. Maar als er een transponerend instrument meespeelt dan krijgt dat een toonladder met andere kruisen of mollen om op de zelfde toon te spelen als een viool.
Als er in een partituur van een clarinet een do staat dan speelt hij ook een do maar het klinkt als een si mol
Dus de knoppen van een instrument hebben met de toon niets te makken. De toetsen stemmen wel overeen met de noten op de partituur. Dit heeft allemaal te maken met hoe een instrument gemaakt is en hoe het makkelijkste te bespelen is.
Dus een componist kan zeggen ik wil dat de een klarinet do speelt en dan weet de componist dat hij een si mol gaat horen. Of hij schrijft bij de do van de klarinet een kruis en dan weet de componist dat hij een echte do gaat horen. Dus als een klarinet te samen met de viool een echt klinkende do moet spelen dan staat bij de viool een Do en dan staat bij de klarinet een Do kruis. Dat noemt men dan transponeren.
Amadea
10 jaar geleden
Dat klopt nier, jumper. Om een Bes-klarinet een hoorbare C te laten spelen moet in die partij niet een Cis (Do kruis) genoteerd worden maar een D (Re).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil maar aantonen dat de klarinet Do een halve toon moet verhoogd worden. Als ik zou zeggen dat je de je Do (C) moet vervangen worden door een Re (D) dan lijkt het dat je een volledige toon omhoog gaat. Vandaar mijn vb met een kruis omdat je dan visueel een halve toon naar omhoog gaat. Maar je hebt wel gelijk
Amadea
10 jaar geleden
De clou zit 'm erin dat tussen een Bes en een C niet een halve maar een hele toon verschil zit. De klarinet moet alles een hele noot hoger spelen dat de viool om dezelfde toonhoogte te laten horen.