is instrumental muziek ook copyright?

is muziek die met zang copyright is ook copyright als het instrumental is?
en als ik er een parodie van maak is het dan nog steeds copyright?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

De instrumentele versie van een lied valt ook onder het auteursrecht.

Bij een parodie ligt het wat anders. Normaal is het overnemen van concrete delen van een werk inbreuk op het auteursrecht, maar in het kader van een parodie is dit toegestaan. Er mag niet meer worden overgenomen dan redelijkerwijs nodig is om de parodie herkenbaar te laten zijn. De bedoeling van de parodie moet zijn het origineel voor gek te zetten door een overdreven contrast daarmee. Natuurlijk mag een parodiërend werk verkocht worden, maar als het werk al te duidelijk concurreert met het origineel, is er geen sprake van een parodie. Ook mag de parodie niet nodeloos afbreuk doen aan het origineel of de reputatie van diens maker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een belangrijke eis is wel dat een parodie geen commercieel karakter of concurrentiemotieven mag hebben. Een parodie is humoristisch (bedoeld), en een goede grap heeft geen commerciële motieven.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De compositie van een lied is beschermd via de auteurswet. De tekst is apart door de auteursrecht beschermd. Zo kan een liedje toebehoren aan zowel de componist als de tekstschrijver (50/50 verdeeld in rechten in het geval van 2 personen totaal). De bescherming van de rechten duurt tot 70 jaar na het overlijden van de laatste maker(s). Een parodie mag je maken als het duidelijk is als het om een grap gaat. De auteurs hebben in dit geval geen rechten, tenzij ze een goede reden hebben dat openbaarmaking van een parodie gevolgen heeft voor hun inkomsten of imago.