Stamt de Countrymuziek uit de VS af van de Ierse Volksmuziek?

Mijn vader draait zo af en toe wat Ierse volksmuziek. Nou kreeg ik in de loop der tijd de indruk, dat de elementen in deze Ierse volksmuziek veel overeenkomsten vertonen met de Amerikaanse countrymuziek uit het zuiden van de VS.
Klopt mijn gevoel of is dit slechts gissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
2K

Het beste antwoord

Onder andere, ja. Ook Schotse, Engelse en Welshe volksmuziek. En de banjo was van oorsprong een uit Arabië afkomstig instrument. De viool had een belangrijke functie, er werden veel Schotse reels gespeeld. De Keltische ballades werden door de zangers en zangeressen met een soort nasale “knijpstem” gebracht. Ook de slaven die op de plantages werkten hadden een enorme invloed op de country muziek. Zij brachten hun muziek en ritmes mee uit Afrika en zowel “group singing” als "worship songs" zijn van hen afkomstig. Tenslotte had ook nog de Spaans/Mexicaanse muziek invloed, doordat grote delen van de Verenigde Staten voorheen in Mexicaanse handen waren. Naast de gebruikelijke instrumenten kwamen er daardoor een ander soort accordeon en de trompet in de countrymuziek.

In de achttiende eeuw kwamen immigranten uit Europa en Afrika naar ‘de nieuwe wereld’. Er ontstond een smeltkroes van verschillende nationaliteiten. De oorspronkelijke blanke muziek uit de zuidelijke staten van Noord-Amerika werd de countrymuziek. Deze muziek werd vooral gemaakt op het platteland waar het leven erg zwaar was door de moeilijke landbouw. Het enige vermaak was zang en dans, en die was afgeleid van Europese volksdans en muziek. De instrumenten waren simpel en handgemaakt, zoals de banjo en hakkebord: een kist met snaren die het geluid van een doedelzak voortbrengt. Het hakkebord is een typisch voorbeeld van een instrument met een Europese invloed. Er werd vaak gezongen over de dagelijkse ellende. In de twintigste eeuw was country de meest gedraaide muziek op de radio. Het werd het symbool van de blanke Amerikaanse cultuur. Nashville en Memphis werden het centrum van deze muziek.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk