Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met auteursrecht van muziek in mixen?

Laatst vroeg ik mij af hoe het hiermee zat. Aangezien men altijd heel streng is wat betreft auteursrecht op muziek/liedjes etc. Maar in veel muziek waarbij dingen worden gemixed (bijvoorbeeld bij Hardcore dj's) hoor je vaak in mixjes bekende muziek voorkomen.
Worden deze mensen hier niet op aangerekend? Het lijkt me namelijk sterk dat ze overal rechten van gekocht hebben.

Hoe zit dit? Mag dit zomaar? En dan niet alleen 'amateur' mixen maar ook bekendere dj's doen dit volgens mij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Officieel mag je niet zomaar muziek gebruiken waar copyride op zit. Vaak worden er filmpjes op youtube verwijderd omdat ze muziek gebruiken van andere mensen. Wel is er een wet dat je dingen van anderen mag gebruiken als je er geen winst mee maakt (dus geen geld door krijgt). Ook merken artiesten het soms niet en soms maakt het de zanger het niets uit omdat het liedje daardoor bekender wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Heb je misschien een link naar die wet die zegt dat het mag als je er geen winst mee maakt ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding