Wat is het verschil tussen een medley een een potpourri?

Wat is het verschil tussen een medley een een potpourri? Bijvoorbeeld ''Elvis Presley Medley'' en de accordeonpotpourri's van The Three Jacksons.

10 jaar geleden
in: Muziek
7K

Het beste antwoord

Medley is een Engels woord en potpourri een Frans woord. In principe betekenen beide termen hetzelfde: een aaneenschakeling van diverse korte stukken muziek of delen van liedjes, al dan niet met tussenspel waarmee ze aan elkaar gebreid worden (modulerende overgangen) en gepresenteerd als muzikale eenheid.

In de populaire muziek noemt men tegenwoordig een opeenvolging van korte verschillende stukjes die van dezelfde bron komen maar onveranderd zijn een medley. Terwijl een potpourri bestaat uit tenminste drie melodieën die in toonhoogte of tempo op elkaar aangepast worden, zodat het geheel naadloos in elkaar overloopt.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een medley is een keuze van liedjes/melodieën van 1 zanger of stijl. Een potpourri is een verzameling van losse onderdelen, hoeft niet van dezelfde zanger te zijn, ok niet hetzelfde genre