In hoeverre heeft een eigen instrument invloed op het klank van een heel orkest?

Een muzikant wil graag zijn eigen instrument gebaseerd op persoonlijke wensen. In hoeverre heeft dit invloed op het geluid van een heel orkest of iedere muzikant een gelijk en afgestemd instrument heeft of ieder zijn eigen instrument? Vraag me dit af of een eigen klank niet "verzuipt" in het geheel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

In een orkest is het van belang dat het geheel goed klinkt. Het geheel is meer dan de soms der delen. De individuele klank doet er dan niet zoveel toe, als het in het geheel maar goed klinkt. Het kan dan inderdaad zijn dat de eigen klank verzuipt in het geheel, maar juist dat geheel is van belang. Natuurlijk is het individuele ook belangrijk, maar alleen ten dienste van het geheel. Dan is dat verzuipen dus niet erg. Als je als muzikant je persoonlijke wensen heel belangrijk vind, moet je solo gaan optreden.