wat wordt er bedoelt met 'gepolijst' in de zin; ''Op het eerste gehoor klinkt de muziek misschien 'gepolijst', maar blijkt na aandachtig luisteren.."?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (2)

Dat betekent dat scherpe kantjes er afgehaald zijn. Bij muziek kan dat niet letterlijk, maar wel figuurlijk gedaan zijn door degene die de opname gemixt heeft. Dus als ergens bijvoorbeeld de piccolo er een beetje fel bovenuit klinkt, dan is dat verminderd. En een piep van een klarinet of saxofoon kan eruit gefilterd zijn. En dergelijke. Het eindresultaat klinkt dan een beetje té perfect, voor de geoefende luisteraar. Net als een geretoucheerde foto van een beroemd model, waarop een volkomen gladde huid ook niet helemaal natuurlijk eruit ziet.
Amadea
10 jaar geleden
Als je muziek vergelijkt met een handschrift zou je kunnen stellen dat een gepolijst handschrift heel dicht staat bij hoe je het op school hebt aangeleerd, er zit dus weinig eigens in. Gepolijst muziek bevat dus weinig eigens.