Wat is meeslepende muziek? Hoe kun je dat omschrijven?

Voorbeelden van meeslepende muziek zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet of er een definitie voor meeslepende muziek is. Ik denk dat meeslepende muziek vooral een verhaal moet vertellen. De muziek neemt je mee naar een andere wereld, een muzikale reis als het ware. Het is voor mij muziek waar je echt naar luistert, ipv als achtergrond muziek of cafémuziek.
Welk muziek dat precies is, is voor iedereen anders. Ik luister graag naar electronische muziek en vind dit bijvoorbeeld meeslepend; http://www.youtube.com/watch?v=7sUPv0aHaXw, vooral de break is erg mooi, ik krijg er elke keer weer kippenvel van. http://www.youtube.com/watch?v=o7WJdQyqbuw, dit vind ik op een andere manier weer meeslepend. Erg relaxte muziek, maar ook heel gevoelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is muziek waar je helemaal in opgaat, de grenzen tussen je "ik" en de muziek vervagen.
Voorbeeld: Mass for three voices van William Byrd (dan wel in de uitvoering van het Hilliard Ensemble)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meeslepende muziek is zó geschreven, dat de melodie, de dynamiek en het ritme je zozeer aanspreken, met jou in harmonie raken, dat je gedachten, gevoelens en soms zelfs je lichaam met die muziek gaan meebewegen, hem volgen. Ik vind dat het allermeest in klassieke muziek. Vooral de (±)romantici. Beethoven tot Mahler. Maar Mozart en Strawinsky zijn ook niet mis.
Respectievelijk aanbevolen: Vioolconcert, 2e en 5e symsonie, Requiem, en Sacre du Printemps.

Toegevoegd na 15 minuten:
symsonie, leuk woord. Daar moet ik een betekenis bij verzinnen. SymFonie was de bedoeling, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuw antwoord:

Het verhaal van de muziek. Het ritme. De opbouw.

Voor mij de Boléro van Ravel:
Na heel wat zoeken gevonden in de versie die me het meest is bijgebleven.
In de slotscene van de film Les uns en les autres. (1980)
Meesterlijke film.

http://www.youtube.com/watch?v=gh_9leIFl7Y&feature=related

Toegevoegd na 43 minuten:
En dan blijk ik de verkeerde link geplakt te hebben. Sorry:

hier de goede: http://www.youtube.com/watch?v=5_XdRa2oMR0&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de beat van de muziek de beat van je hart kan veroveren... Dus als je hart in dezelfde beat gaat slaan als de muziek die je hoort... Dan is dat meeslepende muziek...

Voorbeelden kan ik je niet geven omdat over smaak niet te twisten valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek die je meedrijft in bijna een andere dimensie. Je komt los van je omgeving en wordt één met de muziek. Je hoort het niet alleen van buiten, maar voelt het ook van binnen. Het is een soort trance, er bestaat even niets anders meer dan de muziek waar je op dat moment naar luistert.

Klassieke muziek kan zeker meeslepend zijn maar house-muziek eveneens, afhankelijk waar je voorkeur voor muziek ligt. Ikzelf kan mijlenver afdrijven op psychedelic trance, terwijl een ander volledig opstijgt bij een stuk van Mozart.

Er is veel muziek die me mee kan slepen, maar vaak heeft het ook te maken met mijn gemoedstoestand op dat moment. Teksten kunnen eveneens meeslepend zijn.

En nu laat ik me even meeslepen... door Zero Cult... *drijft weg* ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had er nog nooit van gehoord, maar klinkt heel lekker. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: thnx
Alle nummers zijn even goed en verrassend en het verveelt (mij) nooit.
om het in één woord te omschrijven...

Inlevingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
het is meeslepent als jij er een fijn of verdrietig gevoel van krijgt.
als het iets met je doet zeg maar.
kan negatieve gevoelens hebben maar ook positieve. wat mij betreft is muziek altijd heelend.