Hoe schrijf je een (steengoede) liedtekst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het wel, maar ik vertel het lekker niet.
Anders ga jij er met mijn verdiensten van door :-)
Of is dit een reactie en geen antwoord?
Ik gok op antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reactie blijkbaar ;-)

Het beste antwoord

Door je fantasie te laten werken.
Je begint het het bedenken van een verhaal of onderwerp, en dan ga je dat vervolgens langzaam uitwerken.

Je kan ook een gedicht schrijven en daar dan een melodie bij verzinnen.

Betreffende of het resultaat steengoed is, zal daar altijd verschillend over gedacht worden. De buurman links vindt het misschien prachtig, maar de buurman rechts vindt het misschien helemaal niks.

Belangrijkste is dat je er zelf tevreden over bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

door te beginnen met een pen pakken :)
Het zit in je of het zit niet in je .
Er zijn geen trucjes voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we dat wisten hadden we allemaal een of meerdere hits, met bij behorende bankrekening. Deze vraag is dus niet te beantwoorden. Het zal een combinatie van talent en geluk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan een liedje schrijven, alleen loop je soms vast. Daarom hier een paar tips om vlekkeloos een liedje te schrijven!

Toegevoegd na 8 minuten:
•Inspiratie handig maar die kun je overal uit halen. Dus schrijf alles wat in je op komt probeer er geen rijmpje van te maken en laat anderen bepalen of het goed is, maar maak het dan wel eerst af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de bron!
Dat weet niemand, en als iemand dat wist dan was die steenrijk...

Het is de tref, zoals wij dat zeggen in ons taalgebied... Maar het is een combinatie van tekst en melodie... Als een van die twee niet doorkomt dan is er geen pakkende tekst...

Hier is niemand in staat om van te voren een steengoede tekst te schrijven, het is altijd afwachten hoe het valt of het een succes wordt of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door vooral niet te proberen een steengoede liedtekst te schrijven!
Want dan ben je eigenlijk alleen maar bezig te reproduceren wat een ander ooit deed, en verlies je snel het oorspronkelijke en authentieke van jezelf uit het oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg ervoor dat het laatste woordje van een regel rijmt op het laatste woordje van de volgende regel of de regel daaropvolgend en gebruik heel veel de woordjes "Shalalalie Shalalala", want dat is 'steengoed'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goeie liedtekst... zoek inspiratie... het mag best over gaan, en hoeft niet per definitie te rijmen. Het gaat om de boodschap, niet om een sinterklaasgedicht. Je moet het menen, je moet het gevoel dat je de luisteraar wilt geven kennen. Elke lettergreep en iedere intonatie komt uit jouw ziel. Al zal niemand het horen, het is en blijft jouw geestesvrucht.

Gaat het je niet om de artistieke waarde maar alleen om de economische waarde van een lied, lees dan het boek "The Manual (How to Have a Number One the Easy Way)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik je emoties ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er goed voor gaat zitten en je er op concentreert dat je steengoede liedtekst wilt schrijven, dan wordt het hem niet.

Je moet gewoon liedjes gaan maken, omdat je dat leuk vindt. Dan moet je kritisch naar je eigen werk kijken, goed luisteren naar de kritiek van anderen (maar niet altijd naar hun adviezen). En als je dan geluk hebt, schrijf je op een dag zomaar een steengoede tekst.
rose
14 jaar geleden
Talent en inspiratie...

Daarnaast helpt een pen en papier vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar www.semtertainment.nl en vraag om advies.