Hoe komt het dat je soms kippenvel krijgt wanneer iemand zingt?

Ook al heb je niets met die persoon of het liedje.

En toch wordt je enorm geraakt. Hoe kan dit en wat zou er kunnen spelen (iets anders dan het liedje)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is emotie.
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vroeger toen mijn vader nog eigen kippen had en we deze ook nog gewoon opaten, haalde mijn vader na het braden het kippenvel er af en dat kreeg je mee tussen je brood, met wat peper en zout er op, jamie, jamie!
En ja, hij zong ook vaak en dan kregen wij kippenvel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whoaahaha, prachtig. Ik vind het velletje ook altijd het lekkerste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*WORD je geraakt ;-)

Het beste antwoord

Volgens mij zijn het emoties gekoppeld aan een herinnering die we onbewust oproepen door een bepaald liedje.

Mijn partner en ik hebben het nodige voor onze kiezen gehad en we gaan regelmatig eens flink op stap. D.w.z. ik dans alle stress van me af en blijf daarbij nuchter want ik drink nooit.

Wij krijgen bij bepaalde nummers altijd kippenvel en altijd samen. Staan we echt zo van; kijk kippenvel en dan de ander hi hi, ik ook kijk maar. De nummers waarbij ik de stress van me af dans, hebben weinig te maken met de ziel van de zangeres, dus bovenstaand voorbeeld heeft daar niks mee te maken.

Toch hoor ik soms een nummer waarbij zoveel emotie en power te horen is dat kippenvel krijgt. Dit kan met een nummer zijn wat ik nooit eerder heb gehoord dus geen enkele herinnering oproept. In dit voorbeeld zou ik wel kunnen geloven dat het iets met de ziel van de zanger(es) te maken heeft. Je voelt dat het nummer puur en met gevoel gezongen wordt.

Ik krijg in beide gevallen dus kippenvel maar het voelt niet hetzelfde. Bij het eerste voorbeeld voelt het inderdaad als een herinnering aan. Bij het tweede voorbeeld is het meer een gevoel van wat de zanger(es) met jou doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als mij dat gebeurt dan raakt de muziek een gevoelige snaar figuurlijk gezien.
Wat voor mij zoveel betekent als een gevoelige emotionele plek.
Er gaat dan een muzikaal pleistertje op... En dat voel je dus...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippenvel is het fenomeen waarbij de haren op de huid rechtop gaan staan. Dit effect treedt op wanneer je koude voelt of bepaalde emoties ervaart. Je kunt het krijgen bij het horen van een mooi liedje of juist bij iets heel schrikwekkends.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een moeilijke vraag!
Wat kan invloed hebben?

Het moment zelf, in wat voor een stemming ben je, ben je gestrest, of ben je geheel ontspannen?

Is de muziek en/of het liedje jouw smaak?

Doet het liedje of de tekst je bewust of onbewust aan iets herinneren?

Is de omgeving waar je nu bent een prettige ruimte voor je zelf?

Ben je in gezelschap van dierbaren?

Misschien een paar biertjes op, zodat je al wat losser bent?

En als laatste, de muziek is een reeks van trillingen in een bepaalde volgorde, die toevallig goed bij jouw eigen energie/trillingen past, waardoor deze versterkt wordt.
Dit kan in sommige gevallen sterke emotie opwekken waaronder tranen en het kippenvel gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, zelf kreeg ik opeens het idee (gedachte) dat die persoon die zingt, zijn ziel bloot legt en helemaal opent naar het publiek toe. Dat je dus als toeschouwer rechtstreeks de ziel van die persoon kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zien vind ik wel wat moeilijk, maar het gevoel uitstralen vind ik wel, maar het zijn vooral de omstandigheden waarin je zelf verkeert op dat moment, zodat je zelf de ontvanger bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ode , nee ik draai nooit muziek in mijn grot, het zou een belediging zijn voor wat er gebeurd, de intense stilte die er is, nadat er wat gebeurd is, is zo sereen, zo fragiel, dat je niet eens durft te kuchen.
Muziek is voor mij wel spiritueel, een stem kan dat voor mij ook zijn, dus muziek en een stem, kan geweldig zijn, als je met gevoel zingt, dan straal je wat uit de omgeving in, als dat het openen is van je ziel naar de ander/anderen toe, zou kunnen, zo heb ik het nog nooit gezien.
Er gebeurd zoveel, waar we nog geen idee van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vandaar ook mijn vraag. Er gebeurd zoveel. Ik wacht nog anderen antwoorden af. Zowel wetenschappelijk en ontnuchterend als spiritueel.
Ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde trilling in de muziek die je raakt. Want buiten de tekst heb je dat ook wel eens met instrumentale muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Combinatie tussen muziek, en jou emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zangstem heeft twee kwaliteiten... Het timbre van de stem, zeg maar de vorm van de golf, daaraan ervaar de de passie, de liefde die de zanger in het geluid legt... En je hoort het ritme en het ritme is de waarheid, klopt het ritme dan zingt de zanger de waarheid...

Dus als je een stem hoort die de liefde EN de waarheid zingt dan is die ervaring kippenvel makend vanwege de hoge energie... Die energie wil resoneren in jou en dan moet dat in jouw lichaam gevoeld worden en dan wordt je geraakt met kippenvel en haren in de nek rechtop staand als gevolg...

Ik zeg er verder niet meer over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja prachtig. Mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi xinix+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Door de wijze waarop het gezongen wordt,de tekst en niet te vergeten de muziek...
bij sommige liedjes denk je ergens aan of herinnert aan een emotionele gebeurtenis...hoor ik het liedje Only Love gezongen door Nana Mouskori dan krijg ik kippenvel en schiet vol van emotie...ik vindt het zo'n mooi lied,nu na jaren nog steeds...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als hetzelfde liedje nu gezongen wordt door iemand anders, krijg je dan ook kippenvel? Of is er iets wat Nana extra's heeft, geeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iemand anders het zingt doet hij mij niets,het is haar stem en met de emotie hoe zij het zingt...
Van het instrument zang wordt wel gezegd dat het zich het dichtst bij de ziel bevindt. Emoties worden via de muziek rechtstreeks zonder omweg naar buiten gebracht. En als de boodschap achter de muziek je ook nog 's raakt dan kunnen daar zomaar ineens tranen komen, of kippenvel. (beide uitingen van heftige emoties).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan omdat je mens bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg kippevel van de klarinet b.v. bij het intro van rhapsody in blue van Gershwin.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het moet me ergens heel diep raken in een oud gebied van mijn hersenen (emotie).
Ik had ooit een poes die ook opgewonden raakte van mijn klarinet, als ik er op speelde probeerde ze erin te klimmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is typisch dat het per mens verschilt om welke muziek het gaat. Ik zelf krijg vaak kippenvel van een vrouwenstem die helder zingt (bijvoorbeeld een singer songwriter met alleen gitaar of piano) maar mijn vriend kan met een fijne tranceplaat ineens zijn mouw opstropen en kippenvel tonen.
Geen idee hoe het werkt. Combinatie van gevoel dat zich lichamelijk uit, zoals tranen of blozen?