Hoe noem je iemand die muziekinstrumenten maakt? En waar kun je dit leren?

Verschilt dit per instrument of heeft dit één titel. En waar leer je zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.3K

Het beste antwoord

In goed Nederlands heet zo'n beroep "instrumentenbouwer", maar er is ook een andere benaming die ik persoonlijk heel mooi vind: "luthier".

Luthier is een Frans leenwoord, en is afgeleid van "lut" (in modern Frans "lute", en in Nederlands "luit"), een snaarinstrument vergelijkbaar met een gitaar. Het is dus niet gek dat 'luthier' gebruikt wordt om de specialist in het bouwen van snaarinstrumenten aan te duiden, maar in feite is een luthier iemand die instrumenten maakt, niet alleen gitaren of violen.

Daarnaast kan elk afzonderlijk specialist in het bouwen van instrumenten ook specifiek aangeduid worden als "orgelbouwer", "vioolbouwer", "pianobouwer", enz.

Opleidingen in het Nederlands vind je vooral in België.
- Een hele goede centrum is het CMB, in Puurs, tussen Antwerpen en Mechelen. Hier worden opleidingen geboden voor heel veel soorten instrumenten.
http://www.cmbpuurs.be/
- In het conservatorium van Gent kan je gitaarbouw leren, en ook een Master volgen voor andere instrumenten.
http://cons.hogent.be/nl/opleidingen/muziek/ib-instrumentenbouw
- In het PTS Campus in Boom (wederom België) kan je ook een complete opleiding op niveau volgen.
http://www.provant.be/leren/provinciaal_onderwij/pts_boom-mechelen/pts_campus_boom/opleidingen/muziekinstrumentenbo/index.jsp

Buiten de Benelux vind je met name in Italië, Engeland, Duitsland en Frankrijk de beste traditie in de bouw en restauratie van muziekinstrumenten. Wellicht is de school van Cremona (Italië) de beste van allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk. Luthier is inderdaad een mooier woord.

Andere antwoorden (2)

Een instrumentbouwer richt zich tot de bouw van een specifiek soort instrument. Er zijn bijvoorbeeld orgelbouwers, vioolbouwers, en blokfluitbouwers. Elk instrument heeft een andere leerweg om daar te komen. Je speelt bijvoorbeeld viool, maar niet op zodanig niveau dat je daarvan kunt leven. Maar je bent handig met techniek, houtbehandeling, en dergelijke. Dan kan je gaan overwegen om vioolbouwer te worden.

Toegevoegd na 19 minuten:
En om vioolbouwer te worden ga je in de leer bij een vioolbouwer. De ene ervaren bouwer leert het aan de nieuwe beginner.
Amadea
11 jaar geleden
Dit beroep heet inderdaad instrumentbouwer. In België is een opleiding hiervoor: http://www.cmbpuurs.be/02_1_opleiding_nl.php

Het Cmb huisvest en ondersteunt de opleiding 'muziekinstrumentenbouw'
van zijn onderwijspartner CVO - Rivierenland (Centrum voor Volwassenenonderwijs).

Door de kwaliteit van de opleiding en de veelheid aan instrumenten die worden aangeboden
bekleedt ons centrum een unieke positie binnen Europa.

De lesgevers zijn allen professionele bouwers met een eigen praktijk.
Ze brengen hun kennis en ervaring mee naar de ateliers en de werkbank van iedere cursist.

Heel het gamma strijkinstrumenten, historische klavieren, gitaren en luiten komen aan bod.

Onze ateliers worden bevolkt door een zeer heterogene groep cursisten met een mix aan

leeftijden, nationaliteiten, achtergronden, en allen met dezelfde passie... instrumenten tot leven brengen.