vanwaar komt het traditionele alfabetdeuntje?

De melodie waarop (bijna) iedereen het alfabet opdreunt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Het is dezelfde melodie als Altijd is Kortjakje ziek en dat komt van het Franse lied Ah! vous dirai-je, maman (1761).

Ik denk ook dat je er niet veel anders op kan verzinnen, dit is ook een makkelijk te spelen en te leren melodie en het wijkt niet echt af van de Engelse versie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De tekst van het PDF-bestand van het Meertens Instituut van de externe link onderaan die Wikipedia-pagina http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/file/edwinb/20051025/Respons7.2005.pdf is erg grappig. Kortjakje was eigenlijk helemaal niet zo'n net meisje als ze lijkt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt altijd leuk om te weten!

Andere antwoorden (2)

Het is hetzelfde melodietje als "altijd is kortjakje ziek" of "twinkle twinkle little star"
Het komt gewoon lekker uit met metrum en aantal lettergrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook een ander melodie die vaak voor komt. Namelijk de melodie/riedeltje dat gezongen word op de meeste basisschool vlak voor dat de klas mag gaan eten en drinken.:
Smakelijk eten, smakelijk drinken,
hap hap hap,
slok, slok, slok.
Dat zal lekker smaken,
dat zal lekker smaken.
Eet maar op, Drink maar op.

Is dus precies hetzelfde als de melodie van Vader Jacob.