Is notenleer een taal?

Toegevoegd na 56 seconden:
Geen taal zoals Nederlands of Frans bedoel ik. Maar een soort taal. Je kan wel noten lezen, zoals een taal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ook niet?
Je hebt immers ook programmeertalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom dat ik het me even afvroeg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"notenleer" is geen taal, maar is "les in muziekschrift". Je bedoeld waarschijnlijk "muzieknotatie middels notenschrift", meestal afgekort als "notenschrift" ?

Het beste antwoord

Notenleer is geen taal, maar een (internationale) methode om muziek om te zetten in een grafisch beeld (schrift) zodat een ander het precies kan (leren) naspelen zonder de muziek zelfs maar gehoord te hebben.

Met eigenlijk maar 8 noten en een paar tekentjes voor de finesses is het geen heel erg moeilijke taal om te leren, maar wel om die ook instant om te kunnen zetten in klank / melodie.

Iedereen die een instrument bespeelt leert in principe voldoende noten lezen om geluid uit het ding te krijgen, en gebruikt daarna de notatie als houvast ; soort ' uit je hoofd leren met geheugensteuntje' . Zie het maar als een soort ' spellen' letter voor letter, dan weet je wat er staat.

Slechts een enkeling is het gegeven ZO goed muziek te leren lezen, (en het bijbehorende instrument te bespelen) dat ze instant van bladmuziek kunnen uitvoeren. Zeg maar de manier waarop wij met slechts 26 letters en een paar tekentjes iedere willekeurige tekst vloeiend kunnen leren voorlezen). Voor de meesten van ons - zelfs heel goede muzikanten - blijft het echter altijd een beetje aap-noot-mies.

Je kunt echter met het notenschrift geen verhalen of woorden opschrijven (of je moet er een soort geheimschrift van maken, dat kan natuurlijk met alles) en dus ook geen taal in die zin. Het mooie van notenschrift is juist dat IEDEREEN, ongeacht zijn taal of cultuur, het letterschrift dat hij gewend is te gebruiken of zelfs analfabeet is, muziek die hij nog nooit gehoord heeft van het papier kan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zo zou je het lezen van noten idd kunnen zien.
maar aan taal is meer verbonden vind ik.
voorwaarden voor een taal is m.i. dat het uitspreekbaar is.
notenleer gaat over toonhoogte en klankleur, dat is toch iets anders..

Toegevoegd na 2 minuten:
je hebt er meestal een muziekinstrument voor nodig
of een (zang-)stem.

taal is onderhevig aan invloeden, spelling etc.
bij notenleer staat meer 'vast'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal hoeft niet uitspreekbaar te zijn. Gebarentaal is een echte taal, maar niet uitspreekbaar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En programmeertalen kan je ook niet echt uitspreken.
Ja absoluut! Bij een "normale" taal kun je min of meer 1 op 1 het zaakje vertalen, zonder meer middelen te hebben als je stem of een muziekinstrument.

Echter, wellicht ontstijgt de notenleer (liever gezegd: noten-notatie) omdat als je dat lezen kan geen woorden nodig hebt, maar het wel kan "verstaan"!

Zo is een wiskundige formule ook een taal die door heel veel mensen, wereldwijd, begrepen wordt. f(x) = etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-10 ! Hoeveel foute zinnen kan een mens verdragen in een onderwerp over "taal" ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@compris: in welke taal had je het dan verwacht? Volgens mij heb jij er weinig van begrepen! Compris?!
Nee, je kunt niet stellen dat notenleer een taal is. Want het wordt niet gesproken. Maar het is wél een schrift, het wordt op papier gezet en zo kunnen musici het lezen. Vervolgens wordt het omgezet in klanken, en de taal is dan de muziek. De noten zijn het middel en muziek is het doel. Bij een taal zijn woorden het middel en is een gesprek het doel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: helaas, daar ben ik het grondig niet mee eens: woorden maken niet een taal maar zijn het middel om je verstaanbaar te maken. Derhalve is de notenleer wel degelijk een taal: het helpt/verrijkt ons een universele zegswijze te begrijpen (of je nu in China woont of in Alaska, vele mensen zullen hetzelfde gevoel hebben bij een bepaald soort muziek). Gebarentaal wordt ook niet gesproken, maar is wel degelijk een taal. Sterker nog: het kent zelfs dialecten!
Amadea
12 jaar geleden
Laten we het woordenboek er maar eens bij pakken: Taal is het systeem van spraakklanken door middel waarvan mensen met elkaar communiceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe noem je dat wat wij hier doen dan? Dit is geschreven eh.... ja, wat? Geen communicatie, geen taal?
Nee, het notenschrift zo je als taal kunnen beschouwen, maar ik zie het meer als een notatiewijze. Notenleer is meer verwant aan de grammatica, dus hoe je een notenschrift opzet.

Toegevoegd na 1 minuut:
zo = zou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Notenleer is een internationale code die wereldwijd door iedereen, ongeacht taal of cultuur, kan worden "gelezen" en omgezet in muziek, die dan technisch gesproken over de hele wereld hetzelfde klinkt.