Wat is het verschil tussen bijvoorbeeld triolen in 4/4 en achtste noten in 6/8?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.9K

Het beste antwoord

Het verschil is dat de triolen bij eenzelfde tempo sneller gaan. Bij een 6/8 maat, zijn 2 achtste noten gelijk aan een kwart noot.
Bij triolen zijn 3 achtste noten gelijk aan een kwart noot. De triolen gaan dus sneller dan gewone achtsten.
Zou je een stuk hebben dat alleen uit achtste noten bestaat hebben, en een stuk dat alleen uit triolen bestaat, dan hoor je het verschil niet echt. Maar door de combinatie met andere noten, triolen met kwartnoten of gewone achtste noten, hoor je dat het ritme van de triolen afwijkend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu begrijp ik het , danku

Andere antwoorden (1)

Als ik mijn muziektheorielessen van jaren geleden goed onthouden heb:
Bij 4/4 ligt er een sterke nadruk op de 1e tel en een lichte nadruk op de 3e tel. Bij de triolen in dit voorbeeld ligt dan dus een sterke nadruk op de eerste noot en een lichte nadruk op de 7e noot.
Je krijgt dan dus:
GROOT-geen-geen-geen-geen-geen-KLEIN-geen-geen-geen-geen-geen.
Op de tweede en vierde tel ligt geen nadruk, maar het is wel de tel, dus je zou denk ik ook wel kunnen zeggen dat het dan is:
GROOT-geen-geen-MINI-geen-geen-KLEIN-geen-geen-MINI-geen-geen.
Bij 6/8 ligt er een grote nadruk op de eerste tel en een kleine nadruk op de vierde tel, in dit voorbeeld dus een grote nadruk op de eerste noot en een kleine nadruk op de vierde noot. Als je twee maten neemt, krijg je dan dus:
GROOT-geen-geen-KLEIN-geen-geen-GROOT-geen-geen-KLEIN-geen-geen.

Als je ze onder elkaar ziet, kan je het ritmeverschil zien:
GROOT-geen-geen-geen-geen-geen-KLEIN-geen-geen-geen-geen-geen of
GROOT-geen-geen-MINI-geen-geen-KLEIN-geen-geen-MINI-geen-geen.
GROOT-geen-geen-KLEIN-geen-geen-GROOT-geen-geen-KLEIN-geen-geen.
Als je telkens alleen de eerste van de drie neemt, krijg je bij 4/4 dus
GROOT-geen-KLEIN-geen, of GROOT-mini-KLEIN-mini, en bij 6/8 GROOT-KLEIN-GROOT-KLEIN.

Als je een melodie speelt (of zingt), kan je die nadrukken leggen op die tonen, al zal je dat bij lang niet elk muziekstuk doen. Maar als er percussie bij zit, kan je bijvoorbeeld wel hebben dat die dan op die noten een nadruk legt, en dan vormen voor het gehoor de twee instrumenten samen zich wel een beetje tot een melodie met nadrukken erin.

Een ander verschil is dat de triolen in 4/4 mogelijk zullen afwijken van het normale ritme in het stuk, omdat er normaal gesproken twee korte noten zijn per tel, en nu 3 kortere. Er is dus best een grote kans dat de rest van het nummer wel in het 'gewone' ritme zit, en daardoor dit fragmentje extra snel is maar ook een ander ritmegevoel heeft dan de rest van het nummer. Maar je zal misschien ook wel stukken hebben die in 4/4 staan en helemaal in triolen wordt gespeeld, en dan geldt dat dus niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Technisch gezien is het natuurlijk zo dat bij de 4/4 elke triool 1/3 tel is, en bij 6/8 elke achtste noot 1/2 tel is. Maar een tel zegt nog niks over de snelheid van een muziekstuk. Bij een snel gespeeld muziekstuk is 1 tel veel korter dan bij een muziekstuk dat langzaam gespeeld wordt. Daardoor kan 1/3 tel van het ene muziekstuk langer duren dan 1/2 tel van het andere muziekstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg: Het verschil in hoeveel 1 tel is, maakt natuurlijk wel uit als je een muziekstuk hebt waarvan een deel van de maten in 4/4 staan en een deel in 6/8 (al weet ik niet of dat vaak voorkomt), want dan moet 1 tel van het ene fragment even lang duren als 1 tel van het andere fragment (zolang er geen aanduidingen staan voor een tempowisseling natuurlijk).
Maar als je 2 verschillende muziekstukken met elkaar vergelijkt, is de snelheid dus niet het verschil, maar het ritme.